In het boek Conversion Optimization, geschreven door Khalid Saleh en Ayat Shukairy, staan 49 tips voor het testen van websites. Getelastic.com belichtte een selectie daaruit op zijn weblog. Hieronder vindt u tips die betrekking hebben op het testen van productpagina's.
Getelastic.com wijst er allereerst op dat je productpagina’s kunt testen met verschillende conversiedoelen:
- Micro-conversiedoel: wanneer een bezoeker een product in de winkelwagen legt
- Macro-conversiedoel: wanneer een bezoeker een order voltooit
Afbeeldingen op een productpagina
Het juiste formaat en de presentatie van een productafbeelding kunnen aanzienlijk veel invloed hebben op het conversiepercentage. Maar dit soort testen zijn duur vanwege de investeringen die nodig zijn om verschillende afbeeldingen te produceren. En uiteraard zullen de kosten ook groeien als je meer producten gaat toevoegen. Hieronder staan enkele richtlijnen die u kunt overwegen:
Toon het product in gebruik
Test de pagina met een afbeelding waarbij het product in gebruik is, en daarna met een beeld waarbij het product enkel met een effen achtergrond wordt getoond. Hoewel het tonen van een product in gebruik in veel gevallen helpt om bezoekers zich voor te laten stellen hoe zijzelf het product gebruiken, is dat niet het geval bij alle producten. Kledingsites lijken bijvoorbeeld wel te profiteren van deze functie, maar elektronica- of boekensites zien geen grote toename in de conversie.
Kiezen van de juiste locatie
Waar moet u de hero image plaatsen? Algemene wijsheid is om productafbeeldingen aan de rechterkant van een productpagina te plaatsen. Maar het bezoekgedrag van bezoekers is niet te voorspellen dus test met het beeld aan de linker- en rechterkant van de pagina om te achterhalen wat voor u beter converteert.
Zoom in op het product
Als u de softwaremogelijkheid heeft, maak het dan voor bezoekers mogelijk om in te zoomen. Het nauw onderzoeken van een product is een uitstekende functie om te testen.
Gebruik meerdere productfoto’s
Overweeg om meerdere afbeeldingen van het product te gebruiken. Over het algemeen is het om te beginnen aan te raden om drie of vier foto’s per product van hoge kwaliteit te gebruiken. Eén hoge kwaliteitsfoto gaat in ieder geval boven meerdere lage kwaliteitsfoto’s.
Productpagina’s
Veel webwinkels maken gebruik van productbeschrijvingen van de fabrikant. Met als gevolg dat concurrerende shops dezelfde beschrijvingen voeren. Test met uw best verkopende producten:
- het effect van het hebben van standaard fabrieksbeschrijvingen versus aangepaste teksten die door uw team zijn geschreven. Welke gevolgen heeft dit voor de microconversie (bezoekers die items toevoegen aan hun winkelwagen)?
- verschillende versies van de zelfgemaakte beschrijvingen. Denk aan de verschillende personen die uw site bezoeken en welke woorden het meeste invloed op hen hebben.
Productreviews
Reviews zijn goed voor het verhogen van de conversie. Vele onderzoeken hebben aangetoond dat productreviews goed kunnen zijn voor een stijging van maximaal 30 procent wat betreft conversie. Echter, als u net bent begonnen, is het lastig om reviews te verkrijgen. Geef klanten daarom wel de mogelijk om een review te kunnen achterlaten op uw site, maar publiceer deze nog niet direct. Pas wanneer een product voldoende reviews heeft verzameld, is het aan te raden deze te delen met uw bezoekers.
Voeg-toe-aan-winkelwagen-button
U kunt vele scenario’s testen met de ‘voeg toe aan winkelwagen’-knop:
- de plaats van de knop
- verschillende ontwerpen van de knop
- formulering van de knop
Cross-sells en up-sells
Cross- en up-sell helpen uw omzet te vergroten producten te tonen die een aanvulling vormen op de producten die een bezoeker al heeft geselecteerd. Maar dit kan de bezoeker ook afleiden. Dus test de plaatsing hiervan op uw productpagina evenals andere pagina’s van de site.
Prijsstelling
De meeste websitebezoekers vergelijken prijzen en producten. Het testen van verschillende prijzen zal van invloed zijn op de conversiepercentages. In het boek Conversion Optimization wordt een voorbeeld gegeven van een bedrijf dat een conversietoename van 135 procent rapporteerde door het verlagen van de productprijzen met 10 procent. Maar prijstesten is een complexer proces dan andere vormen van testen. Al zijn bezoekers in tijden van recessie meer prijsbewust, waardoor het testen met prijzen van grote invloed kan zijn op conversiepercentages.
Productbeschikbaarheid
Consumenten houden er niet van om een product toe te moeten voegen aan hun winkelwagen en wanneer ze bereid zijn om te betalen er dan achter te komen dat het product niet op voorraad is. Het koppelen van uw webshop aan een voorraadsysteem helpt u om dit soort problemen te voorkomen. Hieronder staan een aantal algemene vuistregels:
- Slecht:
Er is geen melding van de beschikbaarheid van uw producten op de site. - Goed:
U toont altijd de beschikbaarheid van producten op uw site. - Uitstekend:
U plaatst berichten op uw site om bezoekers aan te moedigen een product te kopen als er een beperkte voorraad beschikbaar is. Voorbeeld: ‘Nog maar vijf producten op voorraad – bestel snel!’.
De afbeelding hieronder laat een productpagina zien van Ecost.com. Hoewel de pagina overvol met informatie staat en niet helemaal perfect is ontworpen, toont de site wel voorraadinformatie en een bericht waarbij bezoekers worden aangemoedigd om snel een bestelling te plaatsen.
Wanneer ontvang ik het?
Laat bezoekers weten wanneer ze het product kunnen verwachten. Vaag zijn en vertellen dat hun bestelling ergens in de loop van de komende weken zal worden bezorgd, is dodelijk voor uw conversiepercentage.
Navigatie na klikken op button met ‘voeg toe aan winkelwagen’
Waar stuurt u uw bezoekers naartoe nadat ze op de voeg-toe-aan-winkelwagen-knop hebben geklikt? Dwingt u hen om de winkelwagenpagina te bekijken? Als dit het geval is, vervuilt u de analyticsgegevens van uw winkelwagenpagina door het aantal bezoekers die worden gedwongen om daar te zijn. Test verschillende locaties om bezoekers naar toe te leiden nadat ze op de ‘voeg toe’-button hebben gedrukt:
- de standaard winkelwagenpagina
- een speciale up-sell en cross-sell pagina. Dit is een aangepaste winkelwagenpagina met een overzicht van de artikelen uit de winkelwagen. Doel is aanvullende producten te verkopen aan de bezoeker
- Hou bezoekers op de productpagina, maar toon een kleine pop-up met een miniwinkelwagen
- Hou bezoekers op de productpagina, maar toon een kleine pop-up met een vermelding dat het artikel is toegevoegd aan de winkelwagen
Bron: Getelastic.com
Mooi artikel,
Dit zijn dan ook een aantal stellingen van mysterywebshopper wanneer wij een webshopscan doen.
Wat ziet een klant?
groeten Mysterywebshopper