Twinkle | Digital Commerce

Girl powerrrr

2017-05-26
180101
  • 2:50

Zeeuws meisje, Tattoomeisje, Unoxmeisje, Zeilmeisje, Kaasmeisje, Bavariagirl … bestaat er eigenlijk ook een Twinklebabe? Toch wel! En dan heb ik het deze keer niet over Marieke Verdonk. Maar over de vrouwelijke webwinkelier. Meer precies: over de creatieve vrouwelijke webwinkelier.

Zelf maken en verkopen
I proudly present: de Crafty Girl. Het loopt rechtop, het zoogt en het is handig. Bijvoorbeeld met hutten bouwen.
Ik citeer: ‘In Amerika werden ze al eerder gesignaleerd, maar nu is de Crafty Girl ook overgewaaid naar Nederland. We hebben het hier over een nieuw type creatieve vrouw dat een enorme tak uit het bos meesleept en die tot trapleuning omtovert. Crafty Girls bedenken en maken zelf hun producten en verkopen die in eigen webwinkels.’

Vrouwen maken de dienst uit
Als u van het vrouwelijke geslacht bent, denkt u nu vast: wat een onzin! Dit gaat gewoon over mij. Er is niks nieuws aan, wij Nederlandse vrouwen maken al jaren de dienst uit op het internet. Overgewaaid? Ja, maar dan van hier naar Amerika, niet andersom!
En gelijk heeft u. Volgens mij zijn er in Nederland 27.000 webshops, waarvan er minstens 26.999 door vrouwen bestierd (?) worden. En dat is niet iets van de laatste tijd. Al in 2007 was 42 procent van alle nieuwe webwinkeliers een vrouw. Dat waren zomaar even 3.000 Crafty Girls in één jaar. Het bleek een niet te stoppen trend. In 2009 was het percentage al opgelopen tot 50 procent en anno 2010, terwijl het totale aantal nieuwe webwinkels sowieso al toeneemt, schat ik het percentage ‘vrouw’ op 65%.

Mannen komen van Mars
Er wordt natuurlijk wat afgefilosofeerd over de oorzaak van deze plaag. Ik doe graag een duit in het zakje. Boys willen geen webshop, maar ‘t liefst meteen een keten a la Coolblue. Speciaal voor dit soort mannen is de multishop uitgevonden, notabene. Girls daarentegen willen niet gelijk een wereldconcern, eerst een buurtwinkeltje is ook goed. Vrouwen denken minder in ingewikkelde theoretische ‘concepten’ en willen gewoon beginnen. Hup, kids naar school, boel aan de kant en gauw nog even wat doen. En ja, dan is een webwinkel het soort onderneming dat precies bij vrouwen past. Zoals vroeger de galerie. Alleen kregen ze die van manlief en nu fiksen ze het lekker zelf. Piece of cake.

E-commerce brengt emancipatie
Ik zeg wel eens, en dat meen ik echt: e-commerce geeft vrouwen weer een nieuwe kans op economische zelfstandigheid. Emancipatie versie 2.0. Een webwinkel is de meest democratische en laagdrempelige manier om je eigen leven te redden. En er zijn geen glazen plafonds (dus ook geen excuses). Manlief ervandoor met een nieuwe vriendin? Eindelijk! Kunt u nu tenminste die shop maken die u altijd al wilde.
Het meest kenmerkende verschil met mannelijke webwinkeliers is dit: vrouwen ondernemen niet primair om de poen, maar vanuit passie, vanuit een persoonlijke drive. Hebben ook veel meer binding met het product dan een man. Voor een man is een product een product; voor een vrouw - en zeker voor een Crafty Gril - is het een stukje van haar zelf.

Maak het (zelf)
Terug naar het citaat uit het begin, over de tak die trapleuning werd. Het citaat komt uit Ode en gaat over de schrijfster Machteld Stilting. Ze omschrijft de Crafty Girl als ultramodern, een tikkie recalcitrant en in het bezit van een ondernemende handelsgeest. Machteld’s nieuwe boek, ‘Maak het‘, gaat zelfs helemaal over creatieve, vrouwelijke webwinkeliers. Een aanrader, erg inspirerend. Wat mijn vrouwelijke helden zijn? Heleen van Goudkistje en Yvette van Bizzyboardbijvoorbeeld. Allebei met een product dat er alleen maar kan zijn omdat er ‘iets’ van henzelf in zit.