Thomas Joosten, voorzitter van het Platform Affiliate Netwerken (PAN), ligt vooralsnog niet wakker van nieuwe Europese regels over het gebruik van cookies. ‘Het lijkt me een storm in een glas water.’
Emerce schreef gister over nieuwe Europese telecomregels, die de lidstaten binnen 18 maanden moeten implementeren. Daarin zou een opt-in verplichting zijn opgenomen voor het plaatsen van cookies, een activiteit waar de meeste affiliatenetwerken op drijven.
Opt-out
Het blijkt iets anders te liggen: er is geen sprake van een opt-in verplichting, maar wel van een informatieplicht en een plicht tot het bieden van een eenvoudige opt-out. Uit de Brusselse tekst: ‘The methods of providing information and offering the right to refuse should be as user-friendly as possible.’ Edoch: bij de computergebruiker die niets doet, kunnen nog gewoon cookies worden geplaatst.
De verplichtingen tot informatie en opt-out gelden overigens niet voor cookies die ‘strikt noodzakelijk’ zijn om een expliciet verzoek van een gebruiker te kunnen inwilligen. Bijvoorbeeld het afhandelen van een online-aankoop.
Agenda
PAN-voorzitter Joosten zegt zich nog te willen verdiepen in de regels: ‘Het komt me tot op heden over als ambtenarij die vanachter een Brussels bureau is bedacht. Het onderwerp staat inmiddels wel op de agenda van PAN. We zullen zeker kijken of en hoe we invloed uit kunnen oefenen.’
Andere grootheid
Joosten, die ook directeur is van affiliatenetwerk M4N, vraagt zich af de privacy van gebruikers wel op het spel staat bij affiliatemarketing. ‘Bij (andere vormen van, red.) online advertising is dat meer een issue, omdat banners kunnen worden afgestemd op eerdere gedragingen van de gebruiker. En neem dan Google, da’s weer een heel andere grootheid als je praat over privacy online.’
Ben het geheel eens met thomas, op het moment is nog veel te prematuur om over de uiteindelijk gevolgen te speculeren, hoe dan ook ben ik van mening dat we die gevolgen kunnen opvangen:
Bijgaande het formele standpunt van Daisycon inzake de nieuwe EU richtlijnen: In de EU richtlijn die nu aangenomen is staat dat men het recht heeft zich te verzetten tegen het verdere gebruik van zijn persoonsgegevens (opt-out). In principe stelt de richtlijn NIET dat een consument voorafgaande toestemming moet verlenen voor het plaatsen van een cookie.
Nadere uitwerking van de bovenstaande richtlijn laat dus nog op zich wachten, ook eerdere initiatieven op dit gebied hebben indien er goed door de netwerken op in is gespeeld GEEN nadelig effect gehad op de tracking (denk aan P3P). Voor ons (Daisycon) zijn aanscherpingen van beleid en kwaliteitsverhoging ook op het gebied van privacy naar de consument wellicht eerder een concurrentievoordeel dan een nadeel.
Als netwerk zijn we continue bezig om de tracking minder afhankelijk te maken van één techniek, op het moment gebruiken we er meerdere (sessies, cookies, secundaire cookies, fingerprint, directtracking, referrers, etc, etc) die voor een deel als een cascade achterelkaar werken (fall-back). Als A niet werkt dan B en als B niet werkt dat C. Zo werkt onze afdeling "innovatie" continue aan nieuwe tracking-technologieën en oplossingen die ook in de toekomst een betrouwbare meting mogelijk zullen maken. De juiste oplossing voor de problemen van morgen hebben we vandaag echter nog niet, omdat we eenvoudig nog niet weten wat er morgen geëist zal worden.
In de worst case situatie als op heel korte termijn alle cookies "Verboden" zouden worden zouden we waarschijnlijk met name op lange termijn metingen tracking verliezen hebben , we verwachten echter dat deze verliezen minimaal zullen zijn gezien onze fall-back methodes.
Marko Dobroschelski Managing director Daisycon
Paul Schoenmakers, deskundige in de affiliatebranche, wijst op een artikel waaruit blijkt dat de Europese soep niet zo heet wordt geheten als die eerder werd opgediend: Uit een bericht op Utalmarketing.com: 'The European Parliament rejected its earlier opt-in amendment for cookies that would have disrupted the internet experience of users, by requiring repeated pop-up windows, or other intrusive virtual labels upon every web page visit by a user.'
Het complete bericht vindt u hier: http://www.utalkmarketing.com/pages/Article.aspx?ArticleID=16160&Title=Publishers_and_online_marketers_welcome_new_cookie_ruling