Twinkle | Digital Commerce

Plus Supermarkten investeert in e-commerce

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:51

Internetbureau Colours gaat Plus Supermarkten helpen bij het ontplooien van nieuwe e-commerce activiteiten: Het gaat echt om online-verkoop, zegt marketingdirecteur Martijn Kraan van Colours.

Het bureau maakt op zijn websitekenbaardat Plus Retail aan het klantportfolio is toegevoegd. Volgens Kraan zijn beide partijen al enige tijd bezig met de ontwikkeling van nieuwe e-commerce activiteiten voor de supermarkten van Plus: We mogen niet zeggen wat het precies is. Wel kan ik zeggen dat het om productverkoop gaat, niet om een corporate website of ander online-visitekaartje. De oplevering is over ongeveer twee maanden.

Ontwikkelingen
F Sanders, communicatiemanager vanPlus Retail, zegt niet af te weten van een samenwerking met Colours en weigert commentaar: We zijn met bepaalde ontwikkelingen bezig, maar daar wil ik nu niets over zeggen. Ze verwijst naar marketingmanager Gerrit Reugebrink, die momenteel vakantie viert.

Bestelwagen
Gerard Rutte, die vaak in de media wordt opgevoerd als supermarktdeskundige, werkt als adviseur voor Plus. Hij zegt niet bekend te zijn met vergevorderde plannen voor online-verkoop aan consumenten: Plus is een coperatie. Je kunt die winkeliers niet allemaal verplichten een bestelwagen aan te schaffen. Als je een groot assortiment wil aanbieden online, moet je dus speciale distributiecentra inrichten, zoals Albert Heijn dat heeft gedaan.

En daarvan is Rutte niks bekend. Het lijkt aannemelijk dat Plus slechts een deel van zijn productaanbod online gaat slijten. Te denken valt daarbij aan het wijnassortiment van de keten, dat bij herhaling hoge ogen gooit in vergelijkingen met ander supermarkten. Martijn Kraan van Colours wijst die suggestie niet direct van de hand.

'Hele lange adem'
Rutte zou Plus, dat nu alleen fotoboeken engebak aanbiedtop zijn website, overigens niet adviseren het online-kanaal volledig op te tuigen: Zolang de bezorging niet min of meer huis-aan-huis kan geschieden, is daar geen euro meete verdienen, ook niet door Albert Heijn. Ik schat dat ze in Zaandam jaarlijks zo'n zesmiljoen verliezen aanAlbert(AH, Etos en Gall & Gall, red.). Ze zullen een hele lange adem moeten hebben.

Andere businessmodellen
Om online-verkoop van levensmiddelen te laten slagen zullen retailers en/of fabrikanten volgens Rutte op zoek moeten naar andere businessmodellen: Je moet klanten op de een of andere manier dwingen regelmatig te bestellen, bijvoorbeeld minimaal voor honderd of honderdvijftig euro in de maand. Dan kun je uitgaan van een soort automatisme, waarbij een vaste groep consumenten op gezette tijden ongeveer hetzelfde bestelt.