Twinkle | Digital Commerce

Vier keer weekomzet op online-koopavond Perry Sport

2017-11-08
  • 2:26

Door kortstondig 25 procent korting te bieden op het hele assortiment, heeft Perry Sport zowel online als offline veel extra omzet geboekt. De webverkopen liepen zo hard, dat nog niet alle bestellingen op moment van schrijven geleverd zijn.

Dat laat Bas van der Krogt, e-commerce manager van Perry Sport, weten aan Twinkle. Op dinsdagavond 31 maart bood de sportketen al zijn artikelen voor driekwart van de prijs aan. In de 48 fysieke vestigingen van Perry Sport liep de actie tussen zes en negen uur 's avonds. Online ging de 'besloten koopavond' nog drie uur langer door.

Duidelijke piek
Dat laatste is goed terug te zien in de online-verkoopcijfers, aldus Van der Krogt: 'We zien een duidelijke piek rond zeven uur en na negenen, toen mensen thuis kwamen van een bezoek aan een van onze winkels. Artikelen die daar niet op vooraard waren, konden besteld worden via de webwinkel, waarin sowieso ons hele assortiment is opgenomen.'

Impuls
Behalve de omzet stimuleren wilde Perry Sport met de koopavond zijn nieuwe assortiment onder de aandacht brengen. Van der Krogt: 'We wilden een impuls geven aan het bezoek in onze winkels en dat op Perrysport.nl. Omdat die vol hangen met nieuwe collecties, konden we margetechnisch ook zo'n fikse korting bieden. We hebben niet de indruk dat de actie kannibaliseert op onze normale verkoop.'

Online-omzetaandeel
Exacte verkoopcijfers zegt Van der Krogt niet te kunnen geven. Wel wil hij kwijt dat de webshop op één avond vier keer zoveel verkocht als normaal in een week. Het online-kanaal tekende voor 22 procent van de totale omzet op de genoemde koopavond. 'Normaal ligt het online-omzetaandeel op niet meer dan zo'n 3 procent, vergelijkbaar met dat in onze fysieke winkels.'

Promotie
De kortingsactie van Perry Sport werd vooral online gepromoot. Het bedrijf stuurde e-mails naar het eigen adressenbestand en dat van partners KNVB, KNLTB en de Nationale Sportpas. Een meegestuurde (en weer door te sturen) kortingscode gaf recht op de korting van 25 procent. Offline promotie vond alleen plaats in de eigen winkels en in huis-aan-huis-bladen.

Kortingsbon_Perrysport

Kanaalversterking
Voor Van der Krogt bewijst de actie vooral dat online-promotie kan leiden tot meer toeloop op de winkelvloer: 'Je hoort eigenlijk alleen maar mensen zeggen dat het andersom werkt. Maar bedenk eens dat ruim driekwart van onze koopavondomzet in de fysieke winkels is geboekt. Leuk om te zien hoe die kanalen elkaar versterken.'

Termijn gewijzigd
Van der Krogt erkent dat Perry Sport moeite had het grote aantal online-orders te verwerken. De aanvankelijke belofte dat bestelde producten de volgende werkdag zouden worden geleverd, werd gewijzigd in een termijn van drie werkdagen. 'Nog steeds moeten we een staartje orders verwerken. Het heeft te maken met logistieke opstapelingen in het magazijn. Aan de systematiek heeft het niet gelegen.'

Zwakste schakel
De actie heeft volgens Van der Krogt duidelijk gemaakt waar de zwakste schakel zit: bij de logistiek. 'Grappig en leerzaam om te zien. De mensen die nog op een levering zitten te wachten, krijgen ter compensatie een kortingsbon van 5 euro op een volgende online-bestelling. Dat levert ons natuurlijk weer bezoek op.'