Twinkle | Digital Commerce

Online thuiswinkelmarkt groeit ondanks crisis

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:42

In 2008 is de totale omzet voor online consumentenbestedingen uitgekomen op 4,85 miljard euro, een groei van 24 procent in vergelijking met 2007. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor 2008, deel 2.

Groei
'Het afgelopen jaar zien we het aantal bestellingen voor het eerst substantieel toenemen met 17 procent naar gemiddeld 5,3 bestellingen per persoon. Dit zorgt automatisch ook voor een stijging in het gemiddeld besteed bedrag per online consument van 16 procent naar 618', stelt Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. 'Hoewel de groei lager is dan in voorgaande jaren, blijft de markt fors doorgroeien met 24 procent. Dit wordt vooral veroorzaakt door een stijging in het aantal bestellingen.'

Tevredenheid
Het succes van online shoppen wordt mede veroorzaakt door de grote tevredenheid onder de online shoppers. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ´De tevredenheid is al vele jaren constant en hoog. Van de online kopers is 96 procent tevreden over de laatste online aankoop. Het gemak van thuis bestellen is voor de meerderheid van de kopers het belangrijkste voordeel. Daarnaast zijn er steeds meer consumenten die geen belemmeringen zien ten aanzien van online kopen. Een derde van de online kopers geeft aan dat ze helemaal geen nadelen meer zien aan het online shoppen.´

Nieuwe shoppers
In 2008 waren er 1 miljoen nieuwe online shoppers (consumenten die voor het eerst online een product of dienst bestellen). Maar uit het onderzoek bleek ook dat er nog steeds 2,5 miljoen internetters zijn die nog nooit een online aankoop hebben gedaan.

Verwachting 2009
Sibbel: 'Voor 2009 verwachten we wederom een forse omzetstijging, ondanks de economische crisis en een dalend consumentenvertrouwen. Consumenten zullen vaker het web gebruiken voor hun aankopen en meer en vaker online gaan bestellen. In 2009 verwachten we dat de online consumentenbestedingen uitkomen op circa 6 miljard.'

Halfjaarlijks
De cijfers van dit halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim 1.000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2.000 consumenten.

Voor een verslag van het gehele onderzoek kijk op Thuiswinkel.org