Twinkle | Digital Commerce

Tips voor goede affiliatemarketing

2017-05-26
  • 4:55

U kunt met affiliatemarketing, het verkopen van goederen of diensten via de site van een derde, extra omzet behalen. Met een goed affiliateprogramma haalt u geïnteresseerden naar uw website, op basis van 'no cure, no pay'. Met speciale software hebben zowel uw affiliates als u inzage in de resultaten. Wat u nodig heeft, zijn affiliates met zin om te ondernemen, de juiste strategie en vertrouwen. Hier een aantal tips.

Tekst: Gino Goossens

In Nederland is de affiliatemarkt lang ondoorzichtig geweest. Cookie dropping, hevige concurrentie onderling en uitspraken als 'wij zijn de grootste' maakten deze markt moeilijk toegankelijk. Intermediairs, zoals TradeDoubler, M4N, TradeTracker, Zanox en Daisycon kunnen een belangrijke rol spelen tussen adverteerders en verkopers. En zij lokken niet met mooie verhalen; daar redden ze het niet mee. Goede affiliatemarketing is hard werken.

Specialistische intermediairs
Sinds enkele maanden dienen zelfs specialistische intermediairs zich aan. Zo hebben Cleafs en Paxz groot succes in de reisbranche, en Affiliate4you in de babymarkt. Affiliates hebben hierdoor meer keuze gekregen. De intermediairs moeten nu harder werken om de affiliates te bedienen. Een goed moment dus om uw bestaande intermediairs eens kritisch te bekijken en mogelijk een aantal nieuwe uit te nodigen.

Afrekenmodellen
Voor de vergoeding van de affiliate maken affiliatemarketeers vaak gebruik van afrekenmodellen. Een bekend afrekenmodel is CPM: Cost Per Mille. In het geval van digital advertising betekent een CPM-tarief van 2,50 dat de affiliate 2,50 krijgt wanneer hij de betreffende banner 1000 keer getoond heeft. Digital advertising, waar afrekening vaak op basis van CPM gebeurt, verliest overigens terrein.  Aangezien de ver-schillende afrekenmodellen onder druk staan, kunt u in 95 procent van de gevallen afspraken maken op basis van daadwerkelijk resultaat. U betaalt dus alleen voor een daadwerkelijke conversie en/of verkoop. Geen risico en dus alleen resultaat. Juist nu het economisch wat slechter gaat, is het belangrijk dat u aanwezig bent en dat u zich laat zien.

Iedere affiliate heeft zijn persoonlijke manier van werken en de conversieratio's lopen nogal uiteen. Er zijn misschien wel vijftig verschillende manieren die affiliates gebruiken om het verkeer naar uw website te genereren. Maar op het moment dat u bereid bent belangrijke cijfers te delen met uw affiliates, kunnen er serieuze slagen worden gemaakt die kwalitatieve orders en volume opleveren. U verlengt zo het sales-apparaat, krijgt inzicht in uw ROI, return on investment, en u genereert extra omzet.

Concurrentie ontlopen
Wellicht kunt u het beste de concurrent ontlopen: 'Don´t compete with your rivals, make them irrelevant'. Want een strijd die gericht is op groei door concurrentievoordeel, meer kosten-reductie, meer marktaandeel en/of differentiatie, leidt alleen tot een 'bloedige rode oceaan van rivalen die als haaien vechten'. Bekijk het eens vanuit de volgende zes principes, waarbij u zichzelf steeds de vraag stelt: hecht de klant hier waarde aan?
De vier voorbereidende principes zijn:
•  Reconstrueer marktgrenzen;
•  Richt u op het grote geheel en niet op de cijfers;
•  Kijk verder dan de huidige vraag c.q. uw huidige klanten;
•  Zorg voor de juiste strategische planvolgorde.




De twee uitvoerende principes zijn:
•  Overwin de voornaamste organisato-rische struikelblokken;
•  Bouw uitvoering in de strategie in.

Communicatieplatform
Zorg ervoor dat er een communicatie-platform aanwezig is voor de affiliates en potentiële affiliates. Start bijvoorbeeld een website als 'affiliateprogramma.bedrijfnaam.nl', waarop u uitgebreide informatie geeft over wat de affiliates kunnen verwachten en wat hun verdiensten zijn, hoe ze de inzet van hun kanalen kunnen maximaliseren, enzovoort. Zo creëert u een aan-trekkelijke propositie voor affiliates om zaken met u te doen.

Checklist voor nieuw affiliateprogramma
Loop, voordat u begint, de volgende punten na.
•  Zorg ervoor dat iedereen in de organisatie betrokken is bij, en op de hoogte is van de affiliatemarketingplannen. Niet alleen intern op het hoofdkantoor, maar ook in de vestigingen (regiomanagers, winkelmanagers). Het beste is om een intern 'persbericht' rond te sturen;
•  Controleer of alle affiliate-oplossingen correct zijn geïmplementeerd en of de tracking goed verloopt;
•  Implementeer definitief het affiliatemarketingprogramma.


Blijf de resultaten met de verschillende afdelingen bespreken en probeer gezamenlijk tot nieuwe unieke acties te komen. Zelfs als u een goede naam hebt, werken incentives naar klanten toe extra goed. Er moet een duidelijk call-to-action zijn om het programma op te nemen en voor de consument om op de link naar uw website te klikken.


Affiliatemarketing op internet
In 1994 was het de website CDNow.com (zie Wikipedia) die als eerste startte met een associate program waarbij onafhankelijke websites geld konden verdienen met het doorsturen van verkeer en het laten verkopen van cd's op hun website.

Geffen Records wilde de cd's van hun artiesten direct verkopen via hun site, maar wilde dat zelf niet gaan beheren. Geffen vroeg CDNow of ze een associate program konden bedenken waarbij CDNow de volledige fulfilment zou gaan verzorgen. Na verschillende constructies te hebben geprobeerd, bedacht men in 1995 een shared-revenuemodel door de verkoop te gaan traceren en te vergoeden met een commissie van 3 procent. Dit was het eerste affiliatemarketingprogramma op internet. Niet veel later startte Amazon.com met een grootschalig programma dat samen met de aanbevelingen bepalend was voor de online-strategie en omzet. Tot op de dag van vandaag realiseert Amazon.com nog steeds zo'n 35 procent van zijn inkomsten uit 'Recommendation based selling technologies'.


Tips
•  Laat het affiliateteam testen en meten wat de prestaties zijn van de affiliates, netwerken, banners, tekstlinks, buttons en widgets;
•  Participeer op forums;
•  Monitor de concurrentie;
•  Identificeer en volg potentiële, interessante affiliates;
•  Verstuur e-mails naar inactieve affiliates;
•  Maak, herzie en vul de gebruikershandleidingen (tutorials);
•  Zet een co-marketingrelatie op met andere affiliatemanagers (netwerken);
•  Verstuur maandelijks een nieuwsbrief naar de affiliates;
•  Documenteer en publiceer vraag en/of antwoord op de website onder FAQ
•  Wissel zeer frequent banners, tekstlinks, buttons en widgets;
•  Test verschillende technieken en analyseer deze;
•  Creëer voldoende goede en relevante content;
•  Analyseer de metrics en stel aan de hand van affiliate-KPI's welke trends er zijn. (KPI: key performance indicator. Dit zijn succesbepalende factoren; zie ook Twinkle 1 van dit jaar);
•  Verzamel beoordelingen vanuit het affiliatenetwerk;
•  Ontwikkel extra affiliatepromoties (zoals een gratis reis winnen);
•  Stel een budget op voor de komende maanden;
•  Maak een prognose voor de komende maanden en maak een plan voor nieuwe campagnes;
•  Verstuur minimaal twee keer per jaar de FAQ-lijst naar alle affiliates.

















Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 02-2009