Twinkle | Digital Commerce

Waarom zijn de Belgen niet trots?

2017-05-26
  • 1:15

Nog een kleine week, en dan hijsen zo’n 600 mensen zich in galakleding om naar de uitreiking van de Thuiswinkel Awards te gaan. Over de publieksprijzen valt nog weinig te zeggen; de consument kan tot een dag van te voren stemmen. Nu al zijn er 800.000 stemmen geteld; je kunt dus in ieder geval zeggen dat het leeft. Over de vakprijzen mág ik niets zeggen. Behalve dat het ook dit jaar weer een ontzettend leuke en eervolle klus was om de inzenders te beoordelen. Er lopen veel creatieve ondernemers rond in webwinkelland.

In België hebben ze BeCommerce die de belangen van de webwinkeliers behartigt en sinds drie jaar ook de BeCommerce Awards. Afgelopen woensdag was de uitreiking in Brussel en ik was erbij. Bronzen, zilveren en gouden vakprijzen voor starters, gevorderde webwinkels en voor online b2b-initiatieven. Met zoveel glanzend metaal verwacht je een gloedvolle avond. Niets was minder waar. De ambiance was niet om over naar huis te schrijven. Werden we in de voorgaande jaren nog ontvangen in exclusieve Brusselse etablissementen, dit keer was een zaaltje op de beursvloer van Ondernemen 2008, waar ook de eerste Belgium E-Business Expo een hoekje had, het decor van de uitreikingen. Zonder veel omhaal kregen de winnaars de oorkondes in de handen gedrukt. Daarna konden we op een ander deel van de beursvloer dineren. Geen feest en – nog erger – geen emotie. Ik heb de websites van de winnaars bezocht en niet één heeft vol trots een dikke banner draaien die de consument wijst op de behaalde winst. Zelfs de organiserende partijen - BeCommerce en Inside - maakt er geen woorden aan vuil. Wat is er aan de hand in België? Waarom is er geen trots?