Word jij als webwinkelier ook zo gek van de macht van Google? Het marktaandeel van Google in Nederland is extreem hoog, en als webwinkelier ben je er vreselijk afhankelijk van. Het leven van menig webwinkelier wordt tegenwoordig grotendeels bepaald door de grillen van Google.
Terwijl Google steeds belangrijker wordt in ons leven, heeft het natuurlijk ook wel wat onvolkomenheden. Een voorbeeld? Heb je wel eens een apart en origineel t-shirt via Google gezocht, zonder dat je vooraf precies wist wat je wilde? En? Bevielen die tekstresultaten?
Een specifieke t-shirt portal als Rumplo helpt je dan een stuk beter. Onafhankelijke t-shirt ontwerpers en t-shirt webshops kunnen daar hun t-shirts promoten. Maar ook tee-addicts kunnen hun favoriete t-shirts posten.
Als t-shirt-consument kan je op basis van kleur, tags, ontwerper en dat soort zaken zoeken en je krijgt direct het resultaat in beeld. Ook kan je een RSS-feed gebruiken om op de hoogte te blijven van alle nieuwe t-shirts van een specifieke ontwerper of met een specifieke tag. Tja, in het geval van t-shirts kopen, zegt één beeld natuurlijk veel meer dan duizend woorden.
Op dit moment vraagt Rumplo nog geen geld aan t-shirtverkopers. Je zou dus wel gek zijn als je je t-shirts uit je webwinkel niet even post. Springwise verwacht dat Rumplo later geld gaat verdienen aan advertenties. Je kunt het dus zien als een héle kleine concurrent van Google, in een héle specifieke niche. Zeker weten dat Google helemaal niet wakker ligt van Rumplo. Maar het is heerlijk voor jou als t-shirt webwinkelier dat je nog een alternatief promotiekanaal kunt vinden!
Okay, je verkoopt geen t-shirts. Een ander voorbeeld dan? Verkoop je wijn?
Stel je de consument voor die op zoek is naar een goede verrassende fles. Die consument weet wellicht wel wat ‘ie lekker vindt, maar wil eens wat anders. Waar is zo’n consument nou beter af? Bij Google? Of bij sites als Vinoo, Corkd of Vinorati?
Kortom, wees er van bewust dat Google niet het enige promotiekanaal is én zoek naar alternatieven in jouw branche.
Ben je dan na een tijdje volledig af van Google? Natuurlijk niet! Je zou een flink deel van je potentiële omzet laten liggen. Daarnaast worden sites als Rumplo en Vinoo natuurlijk ook gevonden via Google.
Maar bedenk dat die links op die specifieke niche engines en nicheportals ook goed zijn voor je linkpopulariteit. En dat zorgt natuurlijk voor een betere vindbaarheid op Google!
En wanneer is het dan zover dat voor elke niche, dat je weer wordt doodgegooid met 100-tal van hetzelfde soort?
michel, in het laatste gedeelte van jou tekst zeg jij het al. Is het niet zo dat een Rumplo, Vinoo etc. "waardeloos" zijn als zij niet door Google gevonden worden? Ik vind het jammer dat Google een commercieel bedrijf is maar ik denk dat het erg goed is om 1 zoek machine te hebben om alles te zoeken. Zo hoef je niet alle specifieke portals te kennen om toch een goede keuze voor een T-shirt of fles wijn te kunnen maken. Als je de specifieke portals kent dan ga je natuurlijk rechtstreeks naar de portals als je een T-shirt zoekt. Wat is er nu dan zo slecht aan Google en waarom zou ik daar minder van afhankelijk willen zijn? Oke, het zou fijn zijn als Google in handen van een niet commerciële instantie zou komen maar is dat nu ook niet juist het "ondernemers spel"?
JP: Je stelt een goede vraag. Wat is er nu dan zo slecht aan Google en waarom zou ik daar minder van afhankelijk willen zijn?
Op het eerste deel van je vraag zou ik willen zeggen: Google is niet zo slecht, Google is heel goed, daarom heeft het een enorm marktaandeel.
Ik stel slechts: voor een aantal specifieke zaken gebruiken consumenten andere sites omdat die voor die specifieke zaken meerwaarde bieden. Maak daar ook gebruik van.
Dan het tweede gedeelte van je vraag: Waarom zou je als ondernemer nou niet té afhankelijk willen zijn van Google? 2 redenen:
1) Veel webwinkeliers halen een groot gedeelte van hun omzet binnen door te adverteren op Google. Zoals je waarschijnlijk weet, worden de advertentiekosten hoger naarmate er meer adverteerders bieden op bepaalde keywords. Als op een gegeven moment de advertentiekosten te hoog worden, blijft er geen marge meer voor de webwinkelier over. Natuurlijk valt dit moment lang uit te stellen door steeds slimmer te bieden, creatiever te worden met de advertentietekst etc etc. Toch wordt bijvoorbeeld in de reisbranche geklaagd dat de adword kosten een te groot gedeelte van de marge wegsnoept. Wat traffic uit andere bronnen zou dus welkom zijn.
2) Omdat iedereen steeds beter wordt in het optimaliseren van de webshop voor Google, wordt de concurrentie om de eerste tien natuurlijke zoekresultaten steeds heviger. Dat betekent dat je als webwinkeliers steeds meer tijd kwijt bent om nog wat verkeer uit Google te halen. Wat extra bezoekers uit extra kanalen is dan ook welkom.
Hiermee is dus niet gezegd dat Google slecht is, of dat je het moet negeren. Wij helpen onze klanten dan ook vaak met het aantrekken van meer bezoekers via Google.
Daarnaast heeft een groot gedeelte van onze eigen klanten ons via Google gevonden. Ik zou deze aanwas dan ook niet graag kwijt willen!
Michel, Bedankt voor jou reactie. Ik begrijp zeker wat jij bedoeld. Naast adwords hebben wij ook affiliate marketing gekozen om traffic te genereren. En het is zeker goed om meerdere vormen van marketing te proberen. Het is wel zo dat Adwords in mijn geval (niche webshops) vele malen meer resultaat heeft als affiliate marketing.
Moraal: Alles waar te- voor staat is niet goed behalve tevreden:-)