Bedrijven hebben er sinds vandaag een nieuwe advertentiemogelijkheid bij. Blog.mij introduceert namelijk de dienst Pay Per Post. Hierbij betalen adverteerders bloggers voor het schrijven en plaatsen van artikelen over hun producten. Deze nieuwe vorm van adverteren is overgewaaid uit Amerika.
De werkwijze van Blog.mij is simpel: adverteerders kopen via Blog.mij 'postings' (artikelen) in op grote en kleine weblogs. Vervolgens levert de onderneming een onderwerp aan waarover de deelnemende bloggers schrijven. Zo kunnen bedrijven snel bekendheid creëren rondom hun nieuwe product of dienst.
Blog.mij haakt in op het succes van het Amerikaanse PayPerPost.com, dat onlangs nog 7 miljoen dollar vergaarde bij een tweede financieringsronde. PayPerPost.com werkt samen met maar liefst 50.000 professionele webloggers. De Nederlandse markt is weliswaar een stuk kleiner dan de Amerikaanse, maar telt toch al meer dan 700.000 weblogs. Mogelijkheden genoeg dus.
Bron: persbericht
Leuk idee, echter vraag ik me af of je als bedrijf geloofwaardigheid niet verliest. Hoe waardevol zijn namelijk de omschrijvingen.
Een blogger die je artikel niet kent en toch wat probeert te schrijven zal niet goed overkomen.
Laat klanten zelf wat schrijven dan heb je ook een eerlijke mening. Die hebben namelijk hun eigen geld uitgegeven.
Jammer hoor. Waarom moet alles uitgebuit worden? Is dat nou het ideaal van onze westerse economie? Al verkoop je het slechtste product ter wereld; met een mooie verpakking, veel reklame en dit soort misleidende positieve reacties - van mensen die betaald krijgen -, krijgt de consument niet de mogelijkheid om op basis van juiste argumenten een beslissing te nemen.