Twinkle | Digital Commerce

Neckermann.com (Benelux) sluit uitstel van betaling niet uit

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:13

Neckermann.com, actief in Nederland en België, overweegt uitstel van betaling aan te vragen. Dat geeft het bedrijf te kennen aan Twinkle. De eerder geplande reorganisatie in de lage landen kost 150 medewerkers hun baan.


Neckermann.com
is weinig spraakzaam over de gevolgen van de onrust in Duitsland voor de Benelux-organisatie. Het moederbedrijf heeft geen geld om ontslagvergoeding te betalen voor werknemers in zijn thuisland, waar 1.380 van de 2.400 banen volgens reorganisatieplannen zouden moeten verdwijnen.

Duitse reorganisatie afgesteld
Omdat geen overeenstemming kon worden bereikt met de vakbonden over een sociaal plan en Neckermann eventuele claims niet zou kunnen betalen, is de herstructering afgesteld. Het voortbestaan van Neckermann.de is daarmee alleen maar onzekerder geworden.

Heropstart
Gevraagd naar de situatie in de Benelux laat Neckermann.com via zijn pr-bureau het volgende los: ‘Momenteel wordt niet uitgesloten dat ook voor de Benelux-organisatie bescherming zal worden aangevraagd. In dat geval zal de focus helemaal liggen op de heropstart van het bedrijf.’

Sociaal plan
Neckermann.com, de nummer 8 in de Twinkle100, kondigde vorige maand een reorganisatie aan die ten koste gaat van 150 van de circa 500 werknemers in de Benelux. Het bedrijf laat optekenen: ‘Anders dan in Duitsland is er in de Benelux al een principieel akkoord met de OR inzake het sociaal plan.’ De werknemers van Neckermann.com reageerderen vorige week boos op de ondernemingsraad, die hun belangen niet goed zou hebben vertegenwoordigd.