Twinkle | Digital Commerce

'Beperk de keuzemogelijkheden in de webshop'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 0:56

Het bieden van vele keuzemogelijkheden in een webshop kan tegengesteld effect hebben. Het maakt het voor de klant moeilijk een keuze te maken, wat er uiteindelijk toe kan leiden dat de klant niets kiest. Gevolg: gemiste inkomsten. Dat zegt Barry Schwartz, schrijver van ‘The Paradox of Choice’, tijdens Shop.org Summit, een jaarlijks terugkerend congres over online retailing.

Marieke Verdonk was erbij en deed verslag.

Met minder producten zou de keuze eenvoudiger te maken zijn. Door een limiet te stellen aan het aanbod riskeer je de mogelijkheid om de verkeerde producten te kiezen, maar teveel producten aanbieden verward de consument. ‘Het draait erom dat je een middenweg vindt’, zegt Schwartz. Een manier is om alleen een paar populaire producten aan te bieden op de homepage, en dan andere producten ‘te verbergen’, zodat shoppers door navigatie en site search vinden wat ze zoeken.

Lees het hele verslag Exclusief Online.