Twinkle | Digital Commerce

Google’s voorspellingen voor het holiday shopping season

2017-11-08
180101
  • 3:02

Traditiegetrouw heeft Google een overzicht gemaakt met trends en voorspellingen voor het holiday shopping season. Dat is de net aangebroken periode waarin Amerikanen de meeste bestedingen doen.


Volgens Goolgle is 2013 hét jaar waarin de etalage digitaal werd. ‘Peering Through the Digital Window’ is dan ook de ondertitel van het rapport ‘2013 Holiday Shopper Intentions’, opgesteld samen met Ipsos op basis van talloze bronnen.

Meer mensen dan ooit tevoren gaan dit jaar voor aankopen en de oriëntatie daarop het internet op. Ze maken in hun shopsessies gebruik van verschillende schermen en kanalen, waarbij ze uitkijken naar goeie deals. Dit jaar beginnen ze eerder dan voorheen met shoppen.

Deze en andere trends komen hieronder aan bod:

-> De nieuwe etalage is digitaal
Google maakt duidelijk dat schermen van computers en mobiele telefoons veel belangrijker zijn om waren aan de man te brengen dan fysieke winkeletalages. According to our survey, the internet is the top resource for holiday shopping - by far.’

-> Cross-device shopping neemt toe
Ongeveer drie op de vier Amerikaanse smartphone-eigenaren is van plan het toestel te gebruiken voor holiday browsing, zoals Google de oriëntatie op eindejaarsaankopen noemt. Dat is 17 procent meer dan vorig jaar. Ongeveer een kwart van de smartphone-bezitters denkt ook aankopen te doen op het apparaat, een toename van 21 procent. Google tekent aan dat smartphone surfing net zo vaak binnen als buiten fysieke winkels wordt toegepast en dat ongeveer de helft van de mobiele reserachers uiteindelijk koopt in een winkel. Volgens Google zal 84 procent van de Amerikanen tot de kerst ergens een aankoop doen waarvoor de oriëntatie elders (ander kanaal of device) plaatsvond. This shows the importance of having a multi-screen strategy’, stelt Google.

-> Millennials stuwen online aankopen
Amerikanen in de leeftijd van 18 tot 34 jaar, de zogenoemde millennials, zullen meer dan landgenoten in andere leeftijdscategorieën shoppen op internet en, meer specifiek, op mobiele apparaten; 88 procent van de smartphone-bezitters in deze groep zal het apparaat gebruiken tijdens het shoppen, gemiddeld is dat 76 procent (zie ook hierboven). Een op de drie millennials met smartphone zal ook aankopen doen met hun toestel.

-> Shoppers beginnen vroeg en ze kopen het hele seizoen door
Meer dan de helt van de Amerikaanse consumenten zegt zich al voor Thanksgiving Day (dit jaar op 28 november) op online aankopen voor onder de kerstboom te oriënteren. Ze beginnen eerder dan in de afgelopen jaren met shoppen, maar ze zijn niet eerder klaar; 41 procent is nog tot zeker half december bezig met kopen, een kwart zegt zelfs last minute nog aankopen te doen. Online retailers doen er goed aan campagnes op te tuigen die op tijd beginnen én lang genoeg duren, aldus Google.

-> Vrouwen zoeken naar deals, jong volwassenen hebben meer te besteden
Google refereert aan onderzoek waaruit blijkt dat twee op drie shoppers nog niet weten wat ze gaan kopen als ze beginnen aan hun customer journey. Meer dan de helft stelt zich ervoor open te kopen bij tot dan toe onbekende retailers. Onder deze groep bevinden zich bovengemiddeld veel vrouwen. Zij laten zich ook makkelijker verleiden door kortingen dan mannen. Volgens Google spenderen Amerikanen van 35 tot 49 jaar het meest in deze eindejaarsperiode, maar groeien de bestedingen van iets jonger volwassenen (25 tot 34) het sterkst, met 19 procent liefst.
 
-> Draagbare techniek op veel verlanglijstjes
Volgens Google is het zoekvolume op ‘wearable tech’ sinds begin dit jaar met 100 procent gegroeid. Dit duidt op grote belangstelling voor onder andere slimme horloges en polsbandjes met tracking-functionaliteit zoals Nike Fuelband. Google gaat niet specifiek in op het zoekvolume naar de eigen bril Glass, die overigens nog niet op de markt is gebracht.

Het hele onderzoek van Google en Ipsos is te downloaden via onderstaande link (pdf).

Size: 1.0M bytes Modified: 2 June 2016, 10:38

Lees ook: VS: 14 procent e-commerce groei in koopjesseizoen (4 januari 2013).