Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Only For Men naar OFM.

2023-04-17
1000562
  • [interview]
  • 3:38

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Menno Dings, head of brand, marketing en e-commerce van OFM, de nieuwe naam van Only For Men.

Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van OFM?

‘De historie van onze webshop begint in 2013. In tien jaar is de webwinkel uitgegroeid tot een enorm online community-platform. OFM. heeft de ambitie om de grootste omnichannel multi-brandstore van Nederland te worden. Daarom willen wij een e-commerceplatform creëren dat kan meegroeien met onze ambities. De uitdaging was om de fysieke beleving in de winkels, waarbij de klant altijd centraal staat, naadloos aan te laten sluiten op de online omgeving.’

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

‘OFM. heeft een twintigtal vestigingen waar service en sfeer centraal staan. Omdat online goed is voor een derde van de totale omzet, vinden we het belangrijk om deze persoonlijke dienstverlening en sfeer door te vertalen naar ons e-commerceplatform. De klant staat écht centraal door de koppeling met het crm-systeem TritonX, dat de fysieke en digitale wereld verbindt. In het verleden hebben we al bewezen goed op weg te zijn met een klantvriendelijke website. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan een optimale ervaring voor de online consument, zonder de aansluiting met fysieke winkels uit het oog te verliezen. Dat werpt zijn vruchten af: we hebben al vijf keer de ABN Amro Beste Webshop-award gewonnen in de categorie Herenmode.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘We hebben gekozen voor een PWA-platform (Progressive Web App-platform, red.), gebaseerd op een headless frontend. Daarmee kunnen we de klant een gepersonaliseerde online omgeving bieden en is er verregaande integratie met de functies van een mobiele telefoon. Bovendien hebben we nu de mogelijkheid om de webshop offline te laten functioneren.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘Met het nieuwe platform wordt alles op alles gezet om de klantreis zo aangenaam mogelijk te maken. In de “mijn omgeving”-optie op het nieuwe e-commerceplatform staat niet alleen de transactiegeschiedenis van de klant centraal, maar vooral de voordelen die hij opbouwt in de klantrelatie tot OFM. Dit is een voordeel bij toekomstige aankopen en biedt in het bijzonder voordelen bij privileges die men vergaart, zoals het bijwonen van exclusieve events.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben de website extern laten ontwikkelen door Itonomy. We kozen hen omdat zij veel ervaring hebben in het realiseren van solide e-commercestrategieën voor grote organisaties in de fashion- en retailbranche. Daarbij staat innovatie voorop. De sterke PWA-propositie, waardoor de gebruikerservaring naar een hoger niveau wordt getild, is een duidelijke meerwaarde voor ons.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Door een goede afkadering voor wat betreft de scope van het project, strak projectmanagement en dito kwaliteitsbewaking vanuit OFM. en Itonomy, is het geplande budget nauwelijks overschreden. Wel hebben we wat extra tijd genomen voor het doortesten van het nieuwe platform. Zo hebben we bijvoorbeeld met een speciaal samengesteld panel, waaronder een aantal vaste klanten, het platform getest op onder andere gebruiksgemak, content en snelheid. Binnen de onlangs gelanceerde webshop staan deze drie pijlers namelijk centraal. Dat is dan ook de reden dat de datum voor livegang iets is opgeschoven. De keuze voor deze extra test werkt enorm in ons voordeel, het resultaat is dat vanaf de livegang de klanttevredenheid flink is gestegen.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Er zijn niet zozeer lessen uitgekomen op het vlak van een redesign, wel hebben we wat zaken opgemerkt die met name vandaag de dag zichtbaar zijn in de mode-retail. In een snel veranderende markt verandert ook de behoefte van de klant en dus ook het consumentengedrag. In de afgelopen jaren heeft ook de covid-pandemie hierin een rol gespeeld. Wij willen vanuit het nieuwe e-commerceplatform snel in kunnen haken op de huidige wensen van onze klant en de klantreis daar zo optimaal mogelijk op inrichten.’

Welke stappen wil OFM. in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘Met ons nieuwe e-commerceplatform willen we de sterke PWA-propositie verder uitvergroten, waardoor de gebruikerservaring naar een nog hoger niveau wordt getild. Vooral binnen de “mijn omgeving” van de klant willen we blijven innoveren.’

Over OFM.
Multibrandstore OFM. (voorheen Only For Men) bestaat al ruim twintig jaar en verkoopt mannenkleding, -schoenen en -accessoires. De onderneming heeft naast de online shop twintig winkels verspreid over Nederland. OFM. wil de grootste omnichannel multibrandstore van het land worden.