Twinkle | Digital Commerce

'Van de stagiaires tot het leiderschapsteam, iedereen hier is pionier’

2020-10-14
1000562
  • [branded content]
  • 4:52

Online marketingbureau PI Marketing uit Den Bosch, dat binnenkort 10 jaar bestaat, heeft flinke ambities. Met een nieuwe organisatie, nieuwe strategie en een rebranding wil het binnen 5 jaar van 50 naar 500 klanten groeien. ‘We hebben nog nooit aan sales gedaan.’

Beeld: Zuiver Beeld

‘Wat PI typeert?’ herhaalt Jos Meiling, Chief Technology Officer bij PI Marketing, de vraag. ‘Iedereen hier heeft een performance mindset. Dat zit in het DNA van PI, dat begonnen is als performance based marketingbedrijf. Wij denken in oplossingen en met de klant mee; we zijn er niet op uit om zoveel mogelijk uren te schrijven, maar om samen te groeien. Als zij groeien, groeien wij. Dat uit zich ook in hoge klanttevredenheidscijfers.’

‘Diezelfde sfeer streven we ook intern na’, zegt Mascha Soors, Chief Commercial Officer. ‘Wij creëren graag hapPIness voor onze klanten én werknemers, omdat we erin geloven dat blije mensen beter presteren en langer blijven. Althans, dat is wel onze ervaring. We hebben ook nooit aan sales hoeven doen.’

Maar hoe goed het ook gaat – PI telt 17 fte (exclusief flexibele schil) en tientallen klanten waaronder de ANWB, e-Luscious (de grootste online detailhandelaar in wijn en koffie in de Benelux), Auto.nl, Pauw, Prijsvrij en Reshift (eigenaar van platformen als Kieskeurig.nl, Computer!Totaal en Zoom.nl) – het wil dóór, verder groeien. Waarom uitgerekend nu, nu de wereld op z’n kop staat?

Soors: ‘We zijn in 2019 al begonnen met het uitdenken van een nieuwe strategie, omdat we minder afhankelijk wilden zijn van – uitgerekend – de reisbranche, waarin we veel klanten hadden. Dus toen de coronacrisis uitbrak en we 75% van de omzet verloren, hebben we direct vol gas gegeven.’

Meiling: ‘Gelukkig hadden we de organisatie net staan, met Mascha, Jeffrey [Munster] als nieuwe Account Director en ikzelf in het leiderschapsteam. Het is ons gelukt om binnen 3 maanden veel nieuwe klanten te werven in de e-commercehoek, waar natuurlijk wel groei was, en in de B2B-markt, waar onze aanpak op het gebied van data, personalisatie, automatisering en high ROI-campagnes (van SEO en SEA tot e-mailmarketing, klantretentie en paid campagnes via sociale kanalen, oftewel de hele customer journey) ook aanslaat.’

Premier League

PI (Performance Intelligence) Marketing is een kleine 10 jaar geleden opgericht door CEO Willem van der Steen, die inmiddels meer op de achtergrond opereert. Van der Steen werkte daarvoor aan klantzijde, onder andere met een eigen webshop, en zag dat het ‘veel beter’ kon op het gebied van online marketing. Het stoorde hem bijvoorbeeld dat als een bureau iets had opgeleverd en er iets moest worden aangepast, er direct een nieuwe factuur volgde. Zijn adagium: zie de klant als je eigen bedrijf.

Hij richtte zich vervolgens op ‘travel’ als niche, omdat dat volgens hem de Premier League is van online marketing – door de gigantische hoeveelheid data, de lange en ingewikkelde customer journey, hoge aankoopwaarde en hoge betrokkenheid van consumenten. Bovendien had hij, niet onbelangrijk, ervaring als marketeer in de reisindustrie en daarmee ook een groot netwerk.

Waarin onderscheidt PI zich nog meer van andere online marketingbureaus? Munster, die zoals gezegd het kortste bij het bureau zit en daarmee de meest objectieve kijk heeft: ‘PI maakt echt het verschil op het gebied van personalisatie en techniek. Heel simpel voorbeeld: stel je weet op een gegeven moment hoe vaak iemand een pak koffie bestelt, wanneer en op welke manier doe je zo iemand dan een aanbieding? Iedereen kan bedenken dat dat een goed idee is, maar hoe bouw je dat slim en technisch perfect in in de customer flow? PI kan dat.’

Meiling, die sinds 2015 bij PI werkt: ‘Wij kunnen ook goed schakelen met de IT-afdeling van klanten. Tegelijkertijd kunnen wij ze helpen om de vertaalslag te maken naar wat iets oplevert; de meeste IT’ers denken niet erg in euro’s.’

Soors, die 8 jaar geleden als stagiaire bij PI begon, voegt nog toe: ‘En we hebben – afgeleid van “PI” – iedere week een Pionier van de Week. Dat zegt veel over de waardering die we hebben voor onze medewerkers én het zegt veel over onze mentaliteit. Van de stagiaires tot het leiderschapsteam, iedereen hier is pionier. We willen continu alles beter maken.’

E-mail cockpit

Hoe wil PI precies verder groeien? Meiling: ‘Onze nieuwe strategie houdt in dat we twee business lijnen voeren. Full service high tech, high ROI online marketing consultancy en support. Dat deden we al en zullen we blijven doen. Technologie wordt een steeds belangrijkere component in bedrijven. Daarnaast ontwikkelen we schaalbare oplossingen of producten, die we dan op de plank hebben liggen en direct kunnen aanbieden. Zoals onze e-mail cockpit, die verder gaat dan het gangbare, reactieve e-mail dashboard dat “slechts” een overzicht van geeft alle afzonderlijke onderdelen. De zelflerende e-mail cockpit combineert data uit meerdere systemen, uit de hele customer journey, en stuurt zo campagnes automatisch bij; dat moet je wel monitoren, maar gaat veel sneller.’

‘En’, zegt Munster, ‘we hebben een nieuw logo, nieuwe huisstijl en communicatie-uitingen. Alles staat, we hebben schaalbare producten, dus we kunnen snelle groei aan. Het is tijd voor onze eigen marketing.'

Het doel is glashelder: telde PI in 2018 10 klanten, in 2019 21 klanten en op dit moment 40 klanten, eind van dit jaar wil het Bossche online marketingbureau 50 klanten hebben en in 2025 zelfs 500 klanten. Soors: ‘En een 9+ klant- én medewerker-tevredenheid. We willen absoluut hapPI blijven.’

Groei in klanten betekent ook groei in mensen; talent dat in dit vakgebied niet altijd voor het oprapen ligt. Hoe denkt PI dat op te vangen? Soors: ‘Met de PI Academy. Door toptalenten al aan het begin van hun studie een gedegen online marketing-opleiding aan te bieden via een bijbaan of stageplek. We overwegen ook om een PI Campus op te zetten, waarmee we ze tevens huisvesting kunnen bieden. Daarnaast werven we via ons eigen netwerk; talent trekt immers talent aan.’

Meiling vult aan: ‘Het marketinglandschap verandert zo snel. Ervaring zegt niet zo heel veel, met oude kennis loop je al snel achter de feiten aan. Of ons doel niet erg ambitieus is?’ Met een glimlach: ‘Ik meen me te herinneren dat ik aan het begin van dit interview zei dat iedereen hier een performance mindset heeft, dat dat in het DNA van PI zit. Wij houden dus wel van een uitdaging.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met PI Marketing