Twinkle | Digital Commerce

Ikea wil samenwerken met Chinese platformen

2019-05-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:03

De plannen van Ikea om in China via platformen te gaan verkopen, nemen meer vorm aan.

Zo vertelde chief digital officer Barbara Martin Coppola aan Retailtrends dat het bedrijf in gesprek is met meerdere Chinese partijen. Wil je in China producten verkopen, dan zijn samenwerkingen met platformen zoals Alibaba noodzakelijk. Die noodzaak bestaat in Europa niet, zegt ze.

Rebranding logo

Onlangs presenteerde Ikea een rebranding van het logo, dat meer geschikt is om digitaal te gebruiken en past bij de e-commerce plannen van het woonwarenhuis. Online verkoop van Ikea is nu goed voor 10 procent van de verkoop, maar dit wordt steeds belangrijker.

Twee jaar geleden begon Ikea met de zoektocht naar mogelijke platformverkopers. In februari dit jaar vertelde Torbjorn Loof, chief executive van Inter Ikea (eigenaar van het Ikea-concept) aan Financial Times dat Ikea nog niet in gesprek was met een van zijn concurrenten, maar wil wel graag betrokken zijn bij de oprichting van een mogelijk wereldwijd verkoopplatform. 

Ikea is op zoek naar mogelijkheden die bestaan naast verkoop via Ikea’s eigen website en sites als Amazon die bijna alles verkopen. Hij meent dat er diverse opties zijn en noemt Zalando als voorbeeld. Hij denkt dat in de komende vijf, tien jaar de platformen zich nog veel verder zullen ontwikkelen.