Philips’ systeem voor indoor positioning krijgt een plek op de vloer van MediaMarkt, te beginnen in Philips’ thuisstad Eindhoven. Daar presenteert de Duitse elektronicaketen vandaag een nieuw winkelconcept.
Op Data Driven Commerce vertelde Kevin Raaijmakers, marketingmanager indoor bij Philips, over de nakende entree van het lichtvolgsysteem in Nederlandse winkels. Het is een alternatief voor beacons of wifi-tracking, gebaseerd op licht. Met de technologie kunnen klanten tot 20 centimeter nauwkeurig worden gevolgd.
Hypernauwkeurige locatiedata
MediaMarkt gaat Indoor Positioning in ons land gebruik nemen. Over de frequentie van licht voorziet het systeem in ‘hypernauwkeurige’ locatiedata. Ledlampen, in winkelplafonds bijvoorbeeld, communiceren met de telefooncamera van smartphones. Tegenover het nadeel dat er een zichtlijn moet zijn – de telefoon mag niet in de zak of tas zitten – staat het voordeel dat de locatiebepaling nauwkeuriger is dan met andere beschikbare technieken. Raaijmakers eerder dit jaar: ‘Het gaat om twintig tot dertig centimeter. Bovendien is ons systeem richtingsgevoelig én hoogtegevoelig, belangrijk om te zien voor welk schap de bezoeker staat. Het is natuurlijk ook in combinatie met beacons te gebruiken, bijvoorbeeld om binnenkomende bezoekers te triggeren hun telefoon uit de zak te pakken en de app te gebruiken.’
Shopper journeys
Retailers kunnen het volgsysteem koppelen aan hun/een mobiele applicatie. Zo kunnen ze app-gebruikers naar gewenste producten leiden, op actuele promoties wijzen of extra assistentie bieden. ‘Het licht praat ook terug’, aldus Raaijmakers. ‘De lichtpunten verzamelen data en zo brengen ze shoppers journeys in beeld’. De gegevens wijzen retailers onder meer op hoe bezoekers door de winkel bewegen, over waar ze blijven staan en waar niet en dus over wat er misschien – al dan niet automatisch – beter uitgelicht moet worden. Hoe MediaMarkt het systeem gaat toepassen wordt binnenkort duidelijk.
Innovatie Lab
Het nieuwe winkelconcept van MediaMarkt wordt vanochtend in Eindhoven gepresenteerd aan de pers. Beleving staat centraal in de vestiging, die is voorzien van een 'Innovatie Lab'. Start-ups, crowdfunding campagnes en kennisinstellingen krijgen bij de vernieuwde MediaMarkt de mogelijkheid hun nieuwe product te tonen aan consumenten. Elke maand zet de elektronicaketen vijf producten, prototypes en ideeën in de spotlights.
Meer over het nieuwe winkelconcept van MediaMarkt vind je binnenkort in Twinkle.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
MediaMarkt neemt lichtvolgsysteem Philips in gebruik
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.