Twinkle | Digital Commerce

Beter testen in segmenten

2017-05-27
20481152
  • 2:24

Wat wordt de opvolger van ‘normale’ AB-testen? We gaan van client side testen naar server side testen en we gaan focussen op AB-testen binnen segmenten, denkt conversiespecialist Reinout Wolfert. Als de grootte van je bedrijf dat tenminste toelaat.

Tekst: Reinout Wolfert | Beeld: Twinkle/BBP Media

Binnen ‘normale’ testen verdeel je de bezoekers tussen twee of meer varianten. Deze bezoekers kunnen extreem van elkaar verschillen. Ze wijken af qua profielen, maar ook in behoeftes: wat willen ze eigenlijk? Je testen worden beter wanneer je bezoekers kunt indelen in segmenten, bijvoorbeeld op basis van behoeftes. Wil een klant iets kopen? Of iets wijzigen? Is het nog geen klant? Heeft hij al eens iets gedaan op de site? Heeft hij al een bepaald product? En ga zo maar door. Je hebt zo tig factoren waarmee je segmenten kunt definiëren. Het doel wordt deze segmenten te kunnen herkennen, er aparte content voor te maken, deze content te kunnen aanbieden én ze ook als segment apart te kunnen testen. Zo word je steeds beter in het benaderen van bepaalde segmenten, in plaats van heel globaal bezig te zijn.



Waarom zou je dit doen? Omdat dit tot een overall hoger conversiepercentage (en meer conversie) leidt. Grote vraag - die je eigenlijk altijd moet stellen - is: levert het meer op dan het kost? Naarmate je dit langer doet, zul je zien dat je een punt bereikt dat je wel meer kunt segmenteren, maar dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Het aantal bezoeken per segment of de verschillen tussen de segmenten, wordt/worden te klein.

Test vanuit de server
Bij sommige sites (zoals Rabobank.nl en Abnamro.nl) zie je dat er getest wordt. Het adres, de url van de pagina, wijzigt zodra je een pagina waarop getest wordt bezoekt. Bezoekers zien dat er ‘iets’ gebeurt en professionals zien dat er getest wordt. Het feit dat er ‘iets’ gebeurt op een pagina kan argwaan wekken bij bezoekers en kan ze zelfs het idee ‘ik word gehackt’ geven. Dit is niet wat je wilt, zeker niet als financiële instelling.

Daarnaast zorgen testscripts aan de client side (aan de kant van de bezoeker) altijd voor vertraging, hoe klein ook. Een contentmanagementsysteem zou in staat moeten zijn om (in samenwerking met een test-tool of volledig alleen) de content van een test te kunnen uitserveren, zonder dat de bezoeker daarbij betrokken wordt. Dit voorkomt argwaan en traagheid (en de kans op fouten) bij het uitserveren van je testen.

Voor beide punten geldt wel dat de omvang van je organisatie en de omvang van je site (in aantal bezoekers) groot moet zijn. In veel gevallen is de impact te groot om beide punten te implementeren. Ben je groot genoeg? Zet het op je roadmap, of backlog, hoe je wilt.

____________________

Webanalisten.nl
Ditis de laatste bijdrage van Reinout Wolfert (freelance conversiespecialist) aan Webanalisten.nl. Wolfert is in het najaar van 2016 gestopt met zijn activiteiten voor het online analyse- en optimalisatieplatform.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2016.