Twinkle | Digital Commerce

Aan tafel bij: Jean-Marc Dagevos van Estrategy ‘We groeien mee met de klant’

2017-05-27
180101
  • 2:17

Vijftien jaar geleden begon Jean-Marc Dagevos Estrategy. Van applicatiebouwer en softwareontwikkelaar evalueerde het bureau tot, zoals de naam al zegt, strategisch partner in alle mogelijke vraagstukken op het gebied van e-commerce, met klanten in Nederland en België.

Tekst: Fabian Takx / Beeld: Zuiverbeeld

‘Iemand die een webshop begint kan natuurlijk bij ons terecht, maar we denken vooral dat we het verschil kunnen maken als de groei te groot wordt en standaardoplossingen niet meer voldoen’, vertelt Dagevos. ‘De koppeling van back-end aan de voorkant van de webshop is vaak een probleem dat wij met slimme oplossingen, eventueel op maat, uit de wereld kunnen helpen. We verbeteren de performance en de functionaliteit en zorgen voor effi cient werkende applicaties.’

Als de essentiële bedrijfsprocessen geoptimaliseerd zijn, komt de volgende stap, vertelt hij. ‘Dan zetten we gezamenlijk de strategie uit en helpen de klant zijn ideeën in onderscheidende oplossingen om te zetten. Is het doel om crossborder te gaan, dan kunnen we met behulp van geo targeting zorgen dat iedere klant de site in zijn eigen taal ziet, en uitsluitend bestaalsystemen uit dat land voorgeschoteld krijgt. We bieden een totaalconcept aan, van het conceptualiseren van de e-commercestrategie tot realisatie.’      

De focus van Estrategy ligt op technologie, maar ook vraagstukken op het gebied van concept, design en marketing doen de creativiteit in het bedrijf stromen. ‘We hebben drie kerncompetenties. De eerste is het opzetten van websites en online campagnes, de tweede het bedenken en realiseren van e-commerce-oplossingen op maat. En als laatste het maken van maatwerk-software en applicaties. Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld data leveren over webshopbezoek en conversie, waarmee een datamining-specialist bij een klant uit de voeten kan.’

Veelvuldig overleg met de klant is voor Estrategy een voorwaarde. ‘Op die manier groei je samen, dan weet je wat er speelt binnen een bedrijf en kun je het beste meedenken. Het merendeel van onze relaties is dan ook al jaren klant bij ons.’ Ook ‘traditionele’ ondernemingen die de stap naar hun online activiteiten willen stroomlijnen, kunnen bij Estrategy terecht. ‘Wat we, anders dan veel andere webshopontwikkelaars, bijvoorbeeld goed aankunnen is de koppeling van een webshop aan de bekende ERP-systemen voor financiële administratie als Exact, Unit4 en SAP.’

En heb je als fietsliefhebber ooit wel eens iets besteld via Xycle.nl dan zat dezelfde Jean-Marc Dagevos achter deze goed lopende webshop. ‘Om ons nog beter te kunnen verplaatsen in de uitdaging van onze klant hebben we in 2008 onze eigen webshop opgezet, xycle.nl, xycle.be en xycle.lu. Daar hebben we heel veel van geleerd. We verkochten online racefiets- en mountainbikeonderdelen, iets waar we zelf ook erg in geïnteresseerd zijn. Uiteindelijk groeide het succes ook ons boven het hoofd, dus we hebben de shop afgelopen februari verkocht, aan een dedicated fietsenliefhebber. En ja, die is sindsdien klant bij ons.’