Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: ‘Consument produceert zelf kleding’

2017-05-27
180101
  • 1:34

Waarom zou je kleding door fabrikanten laten maken als je het als consument ook zelf veel duurzamer kunt? Post-Couture Collective biedt een alternatief voor het huidige fashion-systeem van massaproductie. Het bedrijf staat voor duurzame en betaalbare kleding, die gemaakt is met de nieuwste technologieën. Lasersnijders bijvoorbeeld.

Tekst: Marit Smits

Post-Couture Collective laat consumenten een jurk downloaden en zelf produceren op basis van door hen opgegeven precieze maten. Klanten downloaden dan eigenlijk de vorm van het kledingstuk, inclusief het patroon. Daarna kunnen ze de jurk uit een zelfgekozen stuk stof laten snijden door een lasersnijder. ‘Deze stof kun je bij Postcouture.cc aanschaffen, maar wij hopen natuurlijk dat mensen ook met eigen materialen aan de slag gaan’, zegt creative director Martijn van Strien. Aan de hand van een simpel vlechtsysteem zet je de jurk vervolgens in elkaar.

Weggooien tegengaan
Met zijn online onderneming hoopt Van Strien consumenten het vertrouwen te geven ‘dat kleding inderdaad zo gemakkelijk te maken is als we laten zien. Doordat we onze ontwerpen digitaal delen, proberen we zo min mogelijk fysieke kledingstukken te transporteren’, zegt hij. Het concept moet het weggooien van kleding tegengaan. Er wordt op vraag geproduceerd en uiteindelijk kunnen de items gerecycled worden. Van Strien werkt momenteel nog twee dagen in de week als garenexpert in het TextielLab in Tilburg. ‘Dit is een open atelier waar ontwerpers, architecten en kunstenaars hun eigen textiel kunnen ontwikkelen op de meest technisch geavanceerde apparaten’, vertelt hij.

Collecties uitbreiden
‘In de komende jaren wil ik zowel de collecties van Post-Couture Collective uitbreiden met het werk van nieuwe modeontwerpers, als het internationale netwerk van productielocaties vergroten.’ Van Strien hoopt dat (kleding)winkels toekomst zien in deze duurzame manier van kleding produceren. ‘Over een jaar hoop ik dat er in een aantal winkels mogelijkheden komen om de verschillende Post-Couture-collecties te kopen en te maken.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2016.