De afgelopen week stond het gratis thuisbezorgen door online retailers ter discussie. Buren zijn boos over de hoeveelheid pakjes die zij ontvangen en er zouden teveel busjes rondrijden. ‘Ik zie geen enkele reden waarom gratis thuisbezorging door webwinkels niet mogelijk is’, zegt Cor Molenaar.
De optie voor gratis thuisbezorgen leidt tot meer verkeersdrukte in de straat, zo schreef de Telegraaf (Blendle) vrijdag. De krant luidde het ‘einde van gratis thuisbezorging’ in op basis van een gesprek met logistiekexpert Walther Ploos van Amstel. ‘Sommige mensen krijgen wel vijf keer per dag iemand aan de deur. Al die verschillende bestelbusjes, dat kost handenvol geld’, aldus Ploos van Amstel.
Verouderd systeem
Molenaar zegt in een vlog dat dit niets met gratis thuisbezorging te maken heeft. ‘Het is een gunst van de leverancier, de consument weet precies waar hij aan toe is. De in de media genoemde aspecten zijn het gevolg van een verouderd logistiek systeem.’
‘Kijk naar het buitenland’
De bijzonder hoogleraar, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, roept de Nederlandse logistieke sector op om creatiever te zijn en zich aan te passen aan de veranderingen in de branche. ‘Kijk naar het buitenland, daar werken ze met urban boxes, city hubs, drones, pakketkasten aan huis. Doordat de logistieke sector zich niet aanpast, ontstaan problemen, onder andere voor het milieu. Dat moet opgelost worden. Maar zou het niet geweldig zijn als alle pakketten gratis worden verzonden?’
Gratis bestaat niet.
Ik weet niet of Molenaar door heeft dat Urban boxes, city hubs, drones, pakketkasten geld kosten?
Daar gaat het niet over. Het punt is wie gaat ervoor betalen? De leverancier of de klant! Nieuwe oplossingen komen tegemoet aan de knelpunten (irritaties) van het oude systeem.
Gratis bestaat niet. Gratis moet uiteindelijk betaald worden.
Het zou geweldig zijn als het gratis kon. In de virtuele wereld kan dat. Gewoon downloaden. Maar zo lang producten fysiek zijn, zit je aan de logistieke sector vast.
Zalando is een pyramidespel. Net als Amazon. Alleen als deze pure players fysiek gaan, zouden ze het kunnen redden. Pure players gaan kapot aan (voor de consument) gratis bezorging. Gratis bezorging staat op springen en is onhoudbaar. Fysiek winkelen is en blijft de 'driving force for retail'. Molenaar denkt heel erg '2012' en heeft een achterhaalde visie.
Helemaal eens met Cor. Storm in een glas water. Tuurlijk moet gratis bezorgen uiteindelijk betaald worden, maar de logistiek kan nog wel 100x efficienter dan nu door het samenvoegen van pakketstromen, klanten meer keuze te geven in het bezorgmoment en de pakketkasten. Voor mensen die veel bestellen is de 100-200,- best te overzien.
@Hans als je denkt dat Fysiek winkelen de driving force is dan heb je het mis. Het is heel afhankelijk van het type consument. Sommige mensen zullen alleen bij uitzondering online bestellen, anderen (waaronder ikzelf) bij uitzondering fysiek.
Gratis bezorging is een misleidende term. Zoals Martine hierboven al terecht opmerkte: er is toch echt iemand die de bezorgkosten betaalt...
Het lijkt mij beter die tekst op websites te vervangen door "wij rekenen geen (extra) bezorgkosten".
Zoals mijn wijze moeder ooit al eens zei: "jongen, alleen de zon gaat voor niets op!". :-)
Gratis bezorging is voor webondernemers niet kostendekkend. Bij elke zending naar onze klant doen we er al 1,00 bij voor wat de verzendkosten betreft (verpakkingsmateriaal, cadeaupapier e.d. berekenen we niet eens). PostNL vraag 6,95 voor het versturen van een pakket. Wij betalen 5,95 en we vragen aan de consument 4,95 verzendkosten.
We hebben weinig retouren. De klant is kritisch wat zij bestellen via het internet. Mocht het zo zijn dat we alle kosten betalen, dan bestelt de klant klakkeloos, daar ben ik van overtuigd. Als ik bij het postkantoor kom, zie ik heel veel pakketjes retour naar een Zalando en een H&M.
Als consumenten de stad in gaan om een artikel aan te schaffen, betalen ze een hoog bedrag aan parkeerkosten per uur. Dan heb ik het nog niet over benzinekosten en al die auto's op de weg wat zeer zeker ook belastend is voor het milieu.
Ik ben het dan ook niet eens met het hierboven gepubliceerde artikel. Beetje kort door de bocht.
Aan: Ferdinandes (tambem falo Portugues). Check even de link hierboven. En verder: ik geloof in omnichannel. Maar op basis van N=1 kunnen we geen coclusies trekken.
conclusies*
en check ook nog de link die hierbij staat.
Bezorgkosten aanrekenen om tevens de onverantwoorde lukraak bestellers wat in te dijken. Wat Zalando en anderen doen is op basis van schulden maken de rest kapot concurreren.
Gratis bezorgen aan de klant is duur, maar is zeker mogelijk. En hoe groter je bent hoe beter het te doen is. Denk maar niet dat Zalando hierop verliest. Het staat niet op springen, het is niet onhoudbaar en het is geen pyramidespel. Als je dit denkt heb je nog heel wat te leren.
En gratis bestaat niet, uiteindelijk betaalt de consument? Ook niet waar. Ja, iemand moet het betalen, maar dat hoeft niet de consument te zijn. Als het product goedkopen of net zo duur is als ergens anders, maar wel met gratis verzending en retour dan is het echt niet de consument die betaalt. Weleens gehoord van bedrijven die draaien op lagere marges?
Beste Peter,
Als je wilt weten waar het naartoe gaat, zie de link die ik hierboven deel. Ben bang dat je een paar jaar achterloopt qua informatievoorziening.
Met vriendelijke groeten, Hans.
Wat een slechte reclame maak je hier voor jezelf. Ik zeg niet dat winkels gedoemd zijn. Jij zegt dat Zalando een pyramidespel is en niet houdbaar is. Ik zit al jaren in de ecommerce, ken persoonlijk iemand hoog bij Zalando en zakelijk contacten bij de belangrijkste logistieke spelers en fulfillment centers. Zalando is wel winstgevend in hun core gebied en in de andere gebieden niet omdat ze vol inzetten op groei.
De grote spelers kunnen gratis verzending makkelijk aan. Als ze dat niet doen, zoals wehkamp, hebben ze daar een goede reden voor. Als wehkamp het zou willen kunnen ze het zo doen.
En Amazon niet winstgevend? Weer fout. Ze maken weleens een jaar verlies, maar ze pompen zoveel miljarden in innovatie en groei dat het puur een papierenverlies is.
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar je onderzoek is waardeloos. Het bestaat grotendeels uit open deuren en wat er over de pure players in staat is feitelijk onjuist. Er staat niks in wat iemand in de retail of ecommerce nog niet wist.
Als dit je werk is zou ik toch echt eens wat jaarverslagen van de internetreuzen gaan doorlezen. De cijfers liegen niet.
Beste Peter, echt waar? Der Modehändler Zalando schreibt tiefrote Zahlen!
http://www.welt.de/wirtschaft/article147640043/Zalandos-Problem-viele-Kunden-zahlen-einfach-nicht.html
Mfg
Nergens krijg je iets voor niks. En wie betaald de verzendkosten? Dat is altijd de consument Altijd. De verzendkosten zitten of in de verkoopprijs verwerkt of je neemt genoegen met lagere marges. Nergens krijg je iets voor niks.
Zijn verzendkosten te vergelijken met parkeerkosten? (qua proces stap). Dat is leuk om over na te denken. Zo ja, waarom betaalt dan in het ene geval de consument en in het andere de winkelier?
Verzenden zonder kosten is uitertaard onmogelijk. Het zou betekenen dat shops ca 5 euro per zending gaan afschrijven. Veel leuke niche shops hebben net een marge van ca 8 euro totaal per zending. Dat zal een behoorlijke shake out geven.
Heb ik t nog niet eens over de retouren en de daaruit volgende herzendingen en herzendingen en herzendignen (net zolang tot t wel past ..)
Ik ben het volledig met Cor Molenaar eens! De logistieke afhandeling van brieven en pakketjes is door de jaren heen nauwelijks gewijzigd. Terwijl de wereld en bedrijven daar omheen (bijv. webwinkels) wel met hun tijd (en markt) zijn mee gegaan. De post loopt gewoon nog achter! De ontwikkeling dat je een tijdslot kan kiezen wanneer je het pakket wilt ontvangen is één van de betere ontwikkelingen van de laatste tijd! Ook het begrip van de brievenbus wat Cor in zijn vlog aanhaalt is een goed punt. Iedere voordeur in Nederland heeft een brievenbus maar hoeveel mensen ontvangen nog (dagelijks/wekelijks) daadwerkelijk een brief?
Prachtig om deze reacties te lezen. Gratis of niet gratis is toch helemaal niet de discussie waar je het over zou moeten hebben. Wat is de marge die er voor de ondernemer nog over blijft na verzending van het pakket? Dan krijg je een hele andere visie. Was afgelopen week op bezoek bij een onderneming, die veel verzend. Zij werken als volgt: voor elke order wordt direct gecalculeerd wat de echte kosten en opbrengsten zijn voor de verzending van een artikel. Zij kennen hun marges als geen ander. De kosten van hun verzendingen hebben ze door gebruik te maken van smart software ook nog eens terug kunnen brengen tot 3,50 per collo. Ook dat zal nog wel goedkoper kunnen als we nog slimmere logistiek gaan toepassen.
Parkeerkosten koppelt een klant niet aan een product.Verzendkosten wel.Zodra de klant moet betalen wat het kost, zal ie weer merken dat gratis afhalen zo gek nog niet is. Kan ie gelijk passen. Hoeft ie ook niet van te voren te bestellen en betalen als ie dat in een stenen winkel doet.Je kunt als webwinkel vanalles uit de kast halen qua logistiek, nog sneller bij de klant, een pashokje op de afhaallokatie, een bezorgbox. Het kost geld.Met 50% retouren maak je echt geen winst. Zodra Zalando de klant laat betalen wat het kost, is die klant foetsie. Zalando moet het hebben van een beursgang. Niet van de bedrijfsvoering.
Het is echt dramatisch wat iedereen hier roept. Kijk de cijfers na en je ziet dat het geen probleem is. De meesten hier hebben dan ook waarschijnlijk geen kaas gegeten van bedrijfsmanagement.
Oh, en als je een hobbywebshop hebt spui hier dan ook graag geen quasi-wijsheden die gebaseerd zijn op je eigen luchtfietserij.
@ernest schaapman
Ja, wat wil je hiermee zeggen? Er staat in dat ze in Q3 verlies hebben gedraaid. Het probleem met niet betalende mensen zullen ze steeds strenger gaan aanpakken. Ze investeren tientallen miljoenen in logistiek, honderden miljoenen in reclame en zijn constant bezig met innovaties en nieuwe concepten uitwerken en lanceren. Intussen zijn ze wel met 33% gegroeid. Wat denk je dat dat kost? En ze hebben over het hele jaar meer dan 100 miljoen winst gemaakt. Eerst goed lezen.
Gratis bezorgen bestaat niet. Komt nog steeds iemand aan de deur met een (bestel) auto. Samenladen doen vervoerders al jaren, wie houden het nog verder samenladen tegen, de verlader. Want o, o niet met mijn concurrent in 1 auto. Dus bij nog efficientere logistiek moeten de grote verladers eens hand in eigen boesem steken en de strijd voeren op de website en niet in de auto.
CityHubs, wat zijn die anders dan de vervoerders die al jaren stadsdistributie bedrijven aan de rand van een stad. Zijn wat partijen die met gemeenschapsgeld oude wijn in nieuwe zakken stoppen.
Heeft iemand een Xanax voor Peter (zonder achternaam)? Ik ga overigens weer werken. Strabo de laatste jaren erg succesvol. Dag allemaal. Dank Martine en Ernest (en anderen) voor de interessante input.
@Peter zonder achternaam ( anoniempje) ,
Ik kan heel goed lezen. Er wordt gesproken over BRUTO winst ( boekhoudterm ). De definitieve ( jawel definitieve ) jaarcijfers worden op 1 Maart gepubliceerd.
lees dit ook even en let dan op de laatste zin; http://www.retailnews.nl/nieuws/f4_FAT73RJ2HQ3d5kYiDFQ-7/zalando-34-procent-erbij-in-2015.html met als laatste zin : Zalando laat echter niet weten wat er onder de streep overblijft.
Als u zo graag uw gelijk wilt halen ipv gewoon zoals zovelen een reactie plaatsen wees dan ineder geval zo groot om niet anoniem te zijn en twee staaf uw stelling met feiten.
@Peter, ik begrijp dat je niet meer reageert. De tijd zal leren dat je helemaal gelijk hebt, maar voorlopig moet je het hier in de discussie openemen tegen mensen die preken voor eigen parochie (omdat ze in het vastgoed zitten en terug willen naar oude tijden) en een gefrustreerde internet onderneemster, die nu zich nu maar heeft opgeworpen als internet(anti)goeroe.
Gratis bezorging bestaat inderdaad niet maar onderaan de streep (pand, personeel, derving, onderhoud, inrichting, parkeerplekken ect) kost een fysiek magazijn met orderpicking door consumenten in elke stad of wijk, ook wel winkel genoemd, uiteindelijk veel meer per order dan de paar euro verzendkosten en is het verzorgingsgebied veel minder groot.