Twinkle | Digital Commerce

‘Gemeentes weten zich geen raad met pick-up points’

2017-11-08
180101

Nederlandse gemeenten worstelen met pick-up points, constateren het Bureau Stedelijke Planning en advocatenkantoor Lexence in een rapport over vervagende grenzen in food retail. Het achterblijven van duidelijke regels over afhaalpunten staat innovatie in de weg.

E-commerce in food rukt op. Om webshoppers te dienen biedt een groot aantal online aanbieders de mogelijkheid bestellingen opte pikken, een vorm van blurring volgens de opstellers van het rapport. Behalve in of bij bestaande winkels verschijnen afhaalpunten ook stand alone. Zo hebben Albert Heijn en Jumbo, de twee grootste supermarktbedrijven van Nederland, losse 'pup's' in gebruik genomen

Detailhandel?
Michael Klijnstra, partner bij Lexence, wijst op een uitspraak van de rechtbank in Oost-Brabant. Die oordeelde vorig jaar dat een pick-up point als detailhandel moet worden beoordeeld. ‘Een afhaalpunt kan dus niet zomaar worden gerealiseerd op een bedrijventerrein als detailhandel daar expliciet verboden is. Ook niet als op hetzelfde bedrijventerrein wel plaats is voor distributiecentra. Om een pick-up point toch te realiseren, zal dus medewerking van de gemeente nodig zijn. Maar als deze niet wil meewerken, houdt het op.’

Gedoogbeleid
Veel hangt dus af van de lokale autoriteiten. Soms wordt een afhaalpunt als een logistiek bedrijf bestempeld, waarmee een aanbieder toch op een bedrijventerrein kan neerstrijken en zijn pup feitelijk wordt gedoogd. Bureau Stedelijke Planning en advocatenkantoor Lexence zien liever dat er duidelijke regels komen over pick-up points.