Twinkle | Digital Commerce

Smartphonehoesjes wil beheersbaar groeien

2017-05-27
1024622
  • 3:49

Groei van je webwinkel is cruciaal. Maar onstuimige groei moet je wel kunnen beheersen. Voor het snel uitdijende Smartphonehoesjes.nl zijn hierbij twee zaken doorslaggevend: een hechte interne samenwerking en een platform dat met de snelle groei in functionaliteit kan opschalen.

Tekst: Jaap van Sandijk

Smartphonehoesjes.nl begon vijf jaar geleden als zolderkameronderneming. Inmiddels telt het bedrijf - dat onlangs opnieuw naar een nieuwe locatie verhuisde - vijftig medewerkers (van wie 25 in vaste dienst) en heeft het internationale expansieplannen. De webwinkel verkoopt hoesjes voor smartphones en tablets die zowel in Nederland als in het buitenland worden ontworpen en geproduceerd. In Nederland werkt de webwinkel samen met onder meer Fashionchick, een grote online mode- en beautysite voor vrouwen.

Martijn Hooft, initiatiefnemer en samen met zijn broer Marcel mede-eigenaar van het bedrijf, vertelt hoe de groei van zijn bedrijf zich ontwikkelde. ‘De driejarendoelstelling die we onszelf vijf jaar geleden hadden gesteld, hadden we al in drie maanden bereikt. We werken inmiddels met tachtig externe partijen als extern kanaal en verkopen meer dan twintigduizend producten. Op zeker moment groeide het aantal bestellingen - nu dagelijks vele honderden orders per dag - zo hard, dat bij PostNL het systeem blokkeerde.’

Groei is mooi, maar moet wel beheersbaar blijven, wil Hooft maar zeggen. Hoe doe je zoiets? ‘Het team waarmee je werkt is hierbij heel belangrijk’, legt hij uit. ‘In de beginfase hadden medewerkers meerdere taken, maar gaandeweg zijn we met gespecialiseerde functies en teams gaan werken: marketing, logistiek, productie en logistiek. We hebben korte lijnen en elke afdeling wordt strak aangestuurd. Wat ook helpt is dat in dit bedrijf drie broers samenwerken. Naast mede-eigenaar Martijn is ook een tweede broer actief in de onderneming.’

Wakker liggen
Marcel Hooft heeft een IT-achtergrond en deed in het verleden onder meer programmeerwerk voor zijn toenmalige werkgever. Bij de IT-keuzes voor Smartphonehoesjes.nl wist hij al snel wat hij wilde. ‘Een eigen systeem bouwen zag ik niet zitten. Niet alleen omdat je daar apart personeel voor moet aannemen, maar ook doordat je je met het stabiel en up-to-date houden niet kunt richten op je core business: het ondernemerschap. Net als bij een open source oplossing zou ik bij elke update van het systeem wakker liggen.’

Grenzeloos
Smartphonehoesjes.nl werkt sinds de start van het bedrijf met het webwinkelplatform van Seoshop. Deze oplossing neemt de technische zorgen van webwinkeliers (zoals updates, hosting en veiligheid) weg, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun business.

‘Stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid vind ik, vanuit mijn IT-verleden, belangrijk’, verklaart Hooft die keuze. ‘Hoewel ik bij de keuze voor een platform wel altijd mezelf de vraag stel: waar ligt de grens? Bij platforms loop je op een bepaald moment namelijk wel aan tegen de beperkingen van het systeem. Vanwege onze ambities hadden we in die beperkingen geen zin.’

Seoshop introduceerde in 2014 een cloud e-commerce oplossing voor ondernemingen. Jeroen Weijs, hoofd Seoshop Premium: ‘Hiermee spelen we in op de behoefte van brands en webwinkels met hoge ordervolumes. Naast de voordelen van ons reguliere platform, biedt Premium onder meer priority support met een verhoogd service level, een persoonlijke accountmanager en meer flexibiliteit. Dit betekent dat klanten voorrang krijgen op onze roadmap - waardoor gewenste features sneller toegevoegd zullen worden aan het platform. Webwinkels kunnen hierdoor sneller innoveren.’

Uitbreiden
Naast hecht teamwork noemt Hooft ook de schaalbaarheid in functionaliteit van Seoshop Premium een belangrijke succesfactor bij de groei van Smartphonehoesjes.nl. Hooft: ‘Mijn angst dat een platform beperkend werkt bleek ongegrond. Wij kunnen hiermee voorlopig doorgroeien. Alles wat niet in het standaardplatform zit, kunnen we betrekken uit de app store van Seoshop. Of we kunnen een applicatie op maat laten bouwen door een van hun vele partners. Met die apps kun je bijvoorbeeld externe systemen koppelen aan zaken als fulfilment en boekhouding. Omdat wij werken met veel externe partijen is dat voor ons heel belangrijk.’

Smartphonehoesjes.nl heeft nu vooral klanten in Nederland, België en een klein deel in de overige landen. Maar het bedrijf wil doorgroeien. ‘Eén van de plannen voor 2015 is om cross border te gaan’, aldus Hooft. Ook hebben we vorig jaar onze tweede shop tablethoezen.nl gelanceerd. We willen het komende jaar het aanbod hierop gaan uitbreiden met onder meer kabels, opladers en accu’s. Met de huidige teamsamenstelling en het enthousiasme binnen het bedrijf gaat dat zeker lukken. We hebben de afgelopen jaren aangetoond dat we meerdere projecten tegelijk aankunnen.’

____________________

Over Smartphonehoesjes.nl
Smartphonehoesjes.nl is in 2011 opgericht door Martijn Hooft, die sinds 2008 werkzaam was in de telecombranche. Startend vanuit een zolderkamer groeide het bedrijf snel uit tot een mkb-onderneming met momenteel vijftig medewerkers. Kort na de start voegde zijn broer Marcel zich bij het bedrijf als mede-eigenaar.

Naast de verkoop van hoesjes aan consumenten is de webwinkel ook actief op het gebied van b2b. Het bedrijf produceert en bedrukt met regelmaat hoesjes en accessoires voor gemeenten en grote bedrijven als ING, Bacardi en sc Heerenveen.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2015.