Twinkle | Digital Commerce

Pakketkasten aan huis: nog veel haken en ogen

2017-05-27
180101
  • 3:33

Logixbox, De Buren Afhaalcentrum, LockBox, DHL Parcel en Zalando testen een ‘brievenbus voor pakketten’ die naast de voordeur van Nederlandse consumenten wordt gehangen. Het lijkt of dit bezorgconcept door steeds meer partijen als de toekomst voor het afleveren van e-commerce orders wordt gezien. Is het een blijvende oplossing? Twinkle vroeg het aan vier branchekenners.

Tekst: Marit Smits

De Buren Afhaalcentrum introduceerde in december de ‘Kluis aan Huis’, één van de meest recente voorbeelden van een pakketkast naast de voordeur van een woning of bedrijf. Bezorgers krijgen voor 10 eurocent via een bijbehorende app de toegangscode tot de letterlijk stalen kluis. De kast zelf kost tussen de 250 tot 275 euro, dat door de consument op tafel moet worden gelegd.

Prijzen
Die prijzen, vaak ook gehanteerd in andere pakketkastprojecten, zijn een doorn in het oog van logistiek adviseur Walther Ploos van Amstel. ‘Een gemiddeld gezin koopt in Europa eens per maand bij een webwinkel, dat is te beperkt. Voor levensmiddelen is hij te klein en daarbij niet gekoeld. Dan ben je veel geld kwijt voor een niet-werkbare oplossing. Bovendien zou ik als consument niet bereid zijn om te betalen voor webwinkels die hun e-fulfilment niet goed regelen. En willen postbezorgers wel meebetalen voor toegang tot de kluis? Ik denk het niet. Ze moeten behalve betalen ook nog eens hun systemen aanpassen.’ De prijs van de kast is ook voor Arthur Zondervan, managing consultant en partner van Groenewout, een heikel punt. ‘Wie wil hier een ruim bedrag voor betalen?’, vraagt hij zich af. ‘Kunnen buren hun kluis misschien delen?’

Doelgroep
Het succes van de pakketkast aan huis hangt volgens alle experts onder andere af van de grootte van de potentiële doelgroep. ‘Elk huis heeft een brievenbus, dus waarom niet bij ieder huis een grote pakketbus?’, zegt Nando van Essen, consultant van E-sharp. ‘Daarin zit wel het grote probleem: heel veel huishoudens zijn niet in staat om een pakketkluis te plaatsen’. Supply chain professional Rob Clarijs schat dat de uiteindelijke doelgroep uit een paar honderdduizend huishoudens zal bestaan. ‘Een behoorlijk deel van de huishoudens woont in flats of beschermde stadsgezichten’, merkt hij op. Het is moeilijk om daar een pakketkast naast de voordeur te hangen, denkt ook Ploos van Amstel. ‘De kluis is vergunningsplichtig en bewoners dienen toestemming te vragen bij de VVE/woningverhuurder. Zeker in steden, en dan ben je buiten de investering nog veel meer kosten kwijt. Logixbox waarschuwt kopers: “Als de box boven publieke grond wordt bevestigd kan er gemeentelijke belastingen of precario worden geheven. In elke gemeente gelden afwijkende regels en bijbehorende tarieven”.

Onderhoudskosten
Ploos van Amstel heeft naast de hoge prijs van de kasten en de kleine doelgroep waarvoor zij bedoeld zouden zijn nog een aantal ándere bezwaren tegen pakketkasten aan huis. ‘Het is onduidelijk wat de jaarlijkse onderhoudskosten worden. Mensen verhuizen elke tien jaar, gaat de techniek echt zo lang mee? En, wat kan ik met die kluis als het bedrijf “omvalt”? Kwetsbaar hoor. Daarnaast is de kast kwetsbaar voor inbraak en vandalisme. Anders was het systeem al veel eerder door retailers en andere bedrijven ingezet, toch? Dit is weer een “fire and forget oplossing” waarbij de consument de rekening betaalt’.

Diefstal
Van Essen ziet vooral de pakketbutler van Zalando als een kast waarbij diefstal op de loer ligt: ‘Een vreemde oplossing vind ik dit’, zegt hij. ‘De verschillende onderzoeken naar pakketkasten is logischer dan de ontwikkeling van de pakketbutler. Ik denk dat de pakketkluis wel een toekomst heeft, maar met een zeer klein marktgebied.’

Alternatief
Een alternatief bij het niet-slagen van de pakketkast aan huis als bezorgoptie zou volgens Ploos van Amstel het aanbieden van verschillende bezorgopties zijn. ‘Sommige omnichannel aanbieders denken nog steeds dat je de levering aan de consument er even bij kunt doen. Ze lijken niet te willen leren van de harde lessen van de succesvolle webwinkels. Zo blijft webwinkellogistiek een margekiller. Webwinkels dienen meer te investeren in bezorgen op een ander adres, bezorgen op afspraak binnen tijdsvensters of afhaalpunten.'

Van Essen is het eens met deze visie: ‘Meer webshops moeten de komende jaren meer afleveropties aan gaan bieden zodat de online koper de optie kan aanvinken die bij hem past. Mijns inziens blijft er dan een niet-thuis probleem over voor 10 tot 15 procent van de pakketten. Ik verwacht dat er voor die pakjes slimme e-business oplossingen komen. De pakketkast zal hierin wat gaan helpen.’ Een conclusie die ook Rob Clarijs uiteindelijk trekt: ‘Naar mijn mening past het concept pakketkast aan huis prima in het totale pallet aan ontvangstmogelijkheden.’

De verkorte versie van dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2015.