Twinkle | Digital Commerce

Remarketing voor en door Facebook

2017-05-28
301136

Uw bestaande bezoekers retargeten op Facebook is niets nieuws, maar dit proces zelf beheren binnen de interface van Facebook wel. Afgelopen maand heeft Facebook deze optie in Nederland uitgerold met een paar nieuwe toevoegingen.
 
Tekst: Marijn Prijs
 
Om meer uit uw huidige bezoekers te halen, kan remarketing op Facebook een interessante optie zijn. Zo is het tegenwoordig mogelijk om zelf doelgroepen aan te maken op het sociale netwerk. Hiervoor dient u vanuit Facebook wel eerst een remarketing tag te implementeren op alle pagina's van uw website. Hierdoor kan Facebook uw bezoekers herkennen en deze, indien interessant, volgen.



Doelgroepen maken
Deze doelgroepen kunt u samenstellen aan de hand van de pagina's die Facebookers bezoeken op uw eigen website. Alle bezoekers samen vormen zo’n groep, net als alle converterende bezoekers en de zogenoemde winkelwagenverlaters. Deze groepen kunt u tot 180 dagen verzamelen in de remarketing-lijsten.

Eigen klantenbestand inzetten?
Mocht u  nu niet zoveel bezoekers hebben op uw website, maar wel een groot databestand hebben opgebouwd aan klantgegevens zoals e-mailadressen, dan kunt u deze data ook gebruiken om doelgroepen te creëren. Dit doet u door ‘aangepaste doelgroep gegevensbestand’ aan te klikken.


Vervolgens kunt u een .csv-bestand uploaden. Zorg ervoor dat u dit bestand opmaakt met één kolom en dat u per regel telkens één e-mailadres toevoegt. Let op: begin hiermee meteen op de eerste regel. Facebook gaat zelf, aan de hand van de e-mailadressen, een link leggen met de Facebook-profielen. Mocht u  Mailchimp gebruiken, dan kunt u het account koppelen en dan vindt dit proces automatisch plaats.

Meetbaarheid?
Om te zorgen dat u weet wat er binnenkomt aan kliks, conversies en zelfs omzet, kunt u conversie-tracking instellen. Dit is simpelweg een HTML-code, die u implementeert op de betaalpagina van uw website. Deze code kunt u verrijken met een dynamische waarde, zodat de omzet kan worden meegenomen in de meting. Daarnaast moet u ervoor zorgen dat u de advertenties tagt met een juiste utm tagging, zodat alle kliks zichtbaar worden in Google Analytics. Verder hanteert de conversie-tracking een cookietijd van 28 dagen.

Strategieën voor remarketing op Facebook
Leuk natuurlijk dat u bovenstaande stappen nu allemaal zelf kunt uitvoeren, maar uiteindelijk valt of staat remarketing op facebook met een goede strategie. Hieronder vindt u een aantal ideeën die ik daarover heb geformuleerd:



* E-mailmarketing
Mocht u nu maandelijks of wekelijks een e-mailnieuwsbrief versturen aan uw klantenbestand, dan kunt u hier mooi op inspelen met Facebook remarketing. U zou de communicatieboodschap vanuit de nieuwsbrief kunnen herhalen nadat de nieuwsbrief is  verstuurd. Hierdoor versterkt u de boodschap en het doel van uw nieuwsbrief. Deze advertenties target u dan op de nieuwsbriefdoelgroep die bestaat uit de e-mailadressen van uw klantenbestand.

* Aanbiedingen of uitverkopen promoten
Wanneer de herfs-sale weer aanbreekt, is Facebook remarketing een interessant middel om in te zetten. U kunt snel bepaalde producten onder de aandacht brengen aan één van uw doelgroepen door de advertenties daarop aan te passen. In de advertentietekst kunt u een actieknop creëren zoals ‘shoppen’ of ´nu bestellen’. De tekst van deze knop kunt u zelf bepalen.




* Meer likes nodig?
Mocht u snel nieuwe ‘vind-ik-leuks’ ofwel ´likes´ nodig hebben, dan kunt u ook uw huidige bezoekers, geconverteerde klanten of ´t gehele klantenbestand retargeten in het kader van deze wervingsactie. Het kan namelijk zo zijn dat deze personen nog niet weten dat u actief bent op Facebook. Ook kunt u deze mensen in de advertentie uitleggen waarom ze uw pagina leuk zouden moeten vinden.

* Nieuwe klanten aanboren
Wanneer u een doelgroep aangemaakt heeft en er minimaal honderd mensen in de groep zitten, kunt u deze groepen ook gebruiken om vergelijkbare groepen te gaan creëren. Dit wordt door Facebook zelfs gedaan aan de hand van gedrag- en profielovereenkomsten. Dit kan een zeer interessante toevoeging zijn om uw publiek te vergroten. Vervolgens kunt u op deze nieuw doelgroep uw boodschap afstemmen.

* Advertentie maken
Wanneer u alles op orde heeft en een goede strategie bedacht heeft om uw doelgroep(en) te gaan benaderen, kunt u aan de gang gaan met uw advertenties. Dit kunt u doen in de vernieuwde interface van Facebook ´Advertentiebeheer´of aan de hand van de nieuwe optie 'Power Editor'. Facebook heeft hier flinke stappen in gezet op het gebied van gebruiksvriendelijkheid.



Binnen Facebook maakt u als het ware één advertentie aan, die u vervolgens op verschillende locaties kunt vertonen. Facebook zelf geeft by default  dat uw advertenties in alle locaties worden getoond, dus op:

  • Nieuwsoverzicht
  • Rechterkolom
  • Mobiel
  • Apps van partners

U kunt er voor kiezen om bepaalde locaties uit te zetten, maar aangezien de targeting gericht is op uw huidige bezoekers zou u deze gewoon aan kunnen laten staan.

Nog niet mogelijk, maar wel gewenst
Al met al heeft Facebook een fantastische zet gedaan door de remarketing-optie te integreren in de beheerdersinterface voor advertenties. Toch zou ik nog blijer worden wanneer de hieronder staande opties nog worden toegevoegd:

* Berichten boosten
Helaas kunt u uw berichten nog niet ‘boosten’ naar uw doelgroepen. Hierdoor zou u nog gerichter uw boodschap kunnen communiceren. Dit is alleen nog maar mogelijk op locatie.

*Dynamische remarketing
Wat helemaal geweldig zou zijn, is wanneer Facebook de mogelijkheid biedt voor dynamische remarketing. Helaas is dit nog niet mogelijk. Toch denk ik dat Facebook wel bezig is deze optie te ontwikkelen. Het is een kwestie van tijd dat dit toepasbaar wordt.

Marijn Prijs is SEA-specialist bij Easy Internet Marketing.