Fonq.nl vraagt zijn klanten verzenddozen een tweede leven te geven door oude kleding hierin mee te geven aan een PostNL-medewerker. Het verzoek komt voort uit de samenwerking met Packmee.
Packmee is een kledinginzamelingsinitiatief waarbij gebruikte spullen via de pakketdienst van PostNL kunnen worden ingezameld ten behoeve van het goede doel. Het bedrijf speelt hiermee in op de toename van het aantal online bestellingen in Nederland. Fonq.nl is Packmee’s eerste grote e-commerce partner die klanten vraagt om zijn verzenddoos te recyclen voor de inzamelingsactie.
Gevulde doos
‘Bij een bestelling via Fonq.nl krijgen klanten het artikel thuis geleverd met het verzoek om de verzenddoos te hergebruiken om oude kleding te verzenden naar Packmee’, zegt Wendy Eelsing, woordvoerder van Packmee. ‘Deze doos zet de klant vervolgens gevuld klaar bij de deur, waarna hij het meegeeft aan de PostNL-medewerker bij de levering van een volgende webbestelling uit iedere willekeurige online shop.’ Ook kunnen de dozen worden afgegeven op één van de 2.600 postkantoren.
Duurzaam distributieproces
Van de opbrengst van de ingezamelde kleding gaat ten minste 50 procent naar Kika en Stichting Kinderpostzegels. De andere helft wordt door Packmee gebruikt. Het bedrijf wil uitdragen dat het met de groei van het aantal e-commerce bestellingen in Nederland belangrijk is om de dozen te hergebruiken. ‘Hoe meer pakketten verstuurd worden, hoe belangrijker het is dat webwinkels een efficiënt en duurzaam distributieproces neerzetten’, zegt ook Patrick Kerssemakers, CEO van Fonq.nl. De kledingdozen worden uiteindelijk bij ontvangst door Packmee weer gerecycled.
Logistieke uitdagingen
Fonq.nl verkoopt inmiddels ruim twintigduizend verschillende producten via ruim honderd shops, goed voor naar verwachting zo’n zevenhonderdduizend pakjes dit jaar. Ondanks dit volume verzorgt Fonq.nl de logistiek nog altijd zelf. Kerssemakers sprak begin deze maand op het congres Logistiek & E-commerce over de logistieke uitdagingen van het snel groeiende bedrijf.
Leuk idee hopelijk zijn er ook klanten die het daadwerkelijk gaan doen :)