Twinkle | Digital Commerce

Europeesche Verzekeringen stopt met directe verkoop

2017-05-27
180101
  • 1:16

Europeesche Verzekeringen stopt na vier jaar met de verkoop van verzekeringen op Europeesche.nl. Online verkoop vindt binnenkort alleen nog plaats via intermediairs en gespecialiseerde partners, die meer maatwerk zouden kunnen leveren.

Europeesche Verzekeringen zag directe verkoop medio 2008 als een aanvulling op de indirecte verkoop. ‘Als je online niet vindbaar bent, dan wordt je merk zwakker. Daar ben ik van overtuigd’, zei toenmalig adjunt-directeur Inge Peters in Twinkle 8-2008 (interview). ‘De Europeesche is een groot merk en we versterken het door de online aanwezigheid en de directe verkoop. Het is een extra kanaal, bij alle kanalen die we al hadden.’ Van een kanaalconflict was volgens Peters geen sprake.

Bonden, clubs en verenigingen
Vier jaar later zegt de Europeesche nauwer met intermediairs en gespecialiseerde partners te willen samenwerken. Naast reisorganisaties, zorgverzekeraars en verzekeringsadviseurs zijn dat ook bonden, clubs en verenigingen die dicht bij de klant staan. ‘De Nederlandse Ski Vereniging is hiervan een goed voorbeeld’, verklaart de verzekeraar in reizen in recreatie. ‘De Europeesche werkt hier al meer dan 30 jaar mee samen. Gezamenlijk hebben beide partijen voor de leden een op maat afgestemde doorlopende reisverzekering ontwikkeld met een uitgebreide wintersportdekking.’

Kernfunctie
‘Voor deze succesvolle vorm van samenwerking willen we in de toekomst meer ruimte creëren’, laat commercieel directeur Toon Sweens optekenen. ‘Deze ruimte ontstaat door het verkopen voortaan over te laten aan onze intermediairs. Zo kunnen we ons weer volledig richten op onze kernfunctie en dat is verzekeren.’