Twinkle | Digital Commerce

The Wall Street Journal: ‘Google werkt aan bezorgservice’

2017-11-11
180101
  • 1:50

Google wil gaan bemiddelen in de bezorging van online bestellingen. Het zoekbedrijf peilde al de interesse bij grote online retailers als Macy’s, Gap en OfficeMax. Google’s bezorgservice wordt waarschijnlijk in abonnementsvorm gegoten, à la Amazon Prime.

Dat schrijft The Wall Street Journal in een artikel met de kop: Google targets Amazon's 'Prime' with 1-day delivery. De krant haalt een aantal ingewijden aan, die niet bij naam worden genoemd. Wel kreeg The Wall Street Journal bevestiging van Macy’s dat Google langs is geweest om te praten: ‘Ze hebben ons benaderd, maar we hebben nog geen beslissing genomen’, aldus een woordvoerder.

Google Product Search
Google zou niet zelf willen gaan verkopen, maar alleen willen bemiddelen in de verzending van producten van bestaande webwinkeliers. Met Google Product Search (hier Google Shopping) biedt het bedrijf Amerikaanse shoppers een overzicht van producten en prijzen bij verschillende online retailers. Binnenkort zou Google op de vergelijkingssite inzicht willen bieden in hun actuele voorraden. Als consumenten de getoonde afstand tot een winkel te ver vinden voor een bezoek, moeten ze het makkelijk via Google kunnen laten bezorgen, is de gedachte. Binnen Product Search krijgen ze te zien tegen welke prijs Google bezorging op de volgende dag kan garanderen als ze bestellen bij de participerende website. Om dit te kunnen waarmaken zou Google gaan samenwerken met UPS en lokale logistieke bedrijven.

Belachelijk duur
Maar het wordt niet eenvoudig om Amazon Prime, dat voor 79 dollar een jaarabonnement op bezorging biedt, te overtreffen. Sucharita Mulpuru van Forrester Research noemt de plannen van Google ‘ridiculously expensive’. Het bedrijf zou de verzendkosten bijna volledig moeten ‘subsidiëren’, omdat Amerikaanse webshoppers tegenwoordig nu eenmaal gratis of goedkope bezorging verwachten. De bezorgservice zou Google dus op andere manieren geld op moeten leveren.

Zoektocht
Volgens The Wall Street Journal wil Google vooral een vuist maken tegen Amazon. Op Amazon.com worden drie tot vier keer meer zoekacties gestart dan op Google Product Search, refereert de krant aan cijfers van comScore. Als Google met de bezorgservice meer zoekers naar zijn vergelijker kan trekken, kan het ook meer advertentiedollars verdienen. Ook zou het andere diensten in een pakket bij de bezorgservice kunnen aanbieden, zoals Amazon doet met films en e-books.