Zeeuws meisje, Tattoomeisje, Unoxmeisje, Zeilmeisje, Kaasmeisje, Bavariagirl … bestaat er eigenlijk ook een Twinklebabe? Toch wel! En dan heb ik het deze keer niet over Marieke Verdonk. Maar over de vrouwelijke webwinkelier. Meer precies: over de creatieve vrouwelijke webwinkelier.
Zelf maken en verkopen
I proudly present: de Crafty Girl. Het loopt rechtop, het zoogt en het is handig. Bijvoorbeeld met hutten bouwen.
Ik citeer: ‘In Amerika werden ze al eerder gesignaleerd, maar nu is de Crafty Girl ook overgewaaid naar Nederland. We hebben het hier over een nieuw type creatieve vrouw dat een enorme tak uit het bos meesleept en die tot trapleuning omtovert. Crafty Girls bedenken en maken zelf hun producten en verkopen die in eigen webwinkels.’
Vrouwen maken de dienst uit
Als u van het vrouwelijke geslacht bent, denkt u nu vast: wat een onzin! Dit gaat gewoon over mij. Er is niks nieuws aan, wij Nederlandse vrouwen maken al jaren de dienst uit op het internet. Overgewaaid? Ja, maar dan van hier naar Amerika, niet andersom!
En gelijk heeft u. Volgens mij zijn er in Nederland 27.000 webshops, waarvan er minstens 26.999 door vrouwen bestierd (?) worden. En dat is niet iets van de laatste tijd. Al in 2007 was 42 procent van alle nieuwe webwinkeliers een vrouw. Dat waren zomaar even 3.000 Crafty Girls in één jaar. Het bleek een niet te stoppen trend. In 2009 was het percentage al opgelopen tot 50 procent en anno 2010, terwijl het totale aantal nieuwe webwinkels sowieso al toeneemt, schat ik het percentage ‘vrouw’ op 65%.
Mannen komen van Mars
Er wordt natuurlijk wat afgefilosofeerd over de oorzaak van deze plaag. Ik doe graag een duit in het zakje. Boys willen geen webshop, maar ‘t liefst meteen een keten a la Coolblue. Speciaal voor dit soort mannen is de multishop uitgevonden, notabene. Girls daarentegen willen niet gelijk een wereldconcern, eerst een buurtwinkeltje is ook goed. Vrouwen denken minder in ingewikkelde theoretische ‘concepten’ en willen gewoon beginnen. Hup, kids naar school, boel aan de kant en gauw nog even wat doen. En ja, dan is een webwinkel het soort onderneming dat precies bij vrouwen past. Zoals vroeger de galerie. Alleen kregen ze die van manlief en nu fiksen ze het lekker zelf. Piece of cake.
E-commerce brengt emancipatie
Ik zeg wel eens, en dat meen ik echt: e-commerce geeft vrouwen weer een nieuwe kans op economische zelfstandigheid. Emancipatie versie 2.0. Een webwinkel is de meest democratische en laagdrempelige manier om je eigen leven te redden. En er zijn geen glazen plafonds (dus ook geen excuses). Manlief ervandoor met een nieuwe vriendin? Eindelijk! Kunt u nu tenminste die shop maken die u altijd al wilde.
Het meest kenmerkende verschil met mannelijke webwinkeliers is dit: vrouwen ondernemen niet primair om de poen, maar vanuit passie, vanuit een persoonlijke drive. Hebben ook veel meer binding met het product dan een man. Voor een man is een product een product; voor een vrouw - en zeker voor een Crafty Gril - is het een stukje van haar zelf.
Maak het (zelf)
Terug naar het citaat uit het begin, over de tak die trapleuning werd. Het citaat komt uit Ode en gaat over de schrijfster Machteld Stilting. Ze omschrijft de Crafty Girl als ultramodern, een tikkie recalcitrant en in het bezit van een ondernemende handelsgeest. Machteld’s nieuwe boek, ‘Maak het‘, gaat zelfs helemaal over creatieve, vrouwelijke webwinkeliers. Een aanrader, erg inspirerend. Wat mijn vrouwelijke helden zijn? Heleen van Goudkistje en Yvette van Bizzyboardbijvoorbeeld. Allebei met een product dat er alleen maar kan zijn omdat er ‘iets’ van henzelf in zit.
Er is wel degelijk een nieuw soort creatieve vrouw aan het opstaan, die haar basis heeft in Amerika. Er zijn natuurlijk al heel veel creatieve vrouwen. Ga naar de Krea Doe en je loopt tussen duizenden vrouwen die thuis knutselen. Maar slechts zo'n 5% van die vrouwen is crafty girl. Een crafty girl maakt unieke producten. Een crafty girl conceptualiseert. Als een kunstenaar of ontwerper. Een crafty girl is écht onderscheidend. Niet te vergelijken, zelfs niet met een collega crafty girl. Ga naar craftygirls.nl of etsy.com om te ontdekken van het grote verschil is. Of blader door Maak het!, ga naar de webwinkels van de vrouwen die ik heb geinterviewd, dan snap je wat ik bedoel.
In het bezit van een ondernemende handelsgeest...!? Lees het boek "Vrouw des huizes" van Els Kloek. En concludeer zelf... . Dat de (huis)vrouw in de Nederlandse cultuur al in de goude eew als een soort vrije onderneemster door het leven ging. Die verbazing opriep bij buitenlanders en respect bij Nederlanders. Binnenshuis was zij de baas en ook daarbuiten genoot zij veel autonomie. Loonarbeid verrichte ze zelden, handel dreef ze des te meer, zowel grootschalig als met huisvervaardigde producten. We zijn het even kwijt geweest, door de opkomende welvaart en de Verlichting, onze positie als ondernemer, maar nu is ze weer terug;-). Wat we meemaken is dus een soort re-evolutie van eeuwenoude vrouwenvaardigheden en handelsmentaliteit. Het zit gewoon in de genen.
Ik snap niet dat ik tijd besteed aan het reageren op dit stukje, er kan niet eens een link bijgeplaatst worden.
"Hup, kids naar school, boel aan de kant en gauw nog even wat doen". Zo werkt het dus niet.
"Zoals vroeger de galerie. Alleen kregen ze die van manlief" belediging voor alle vrouwen met een succesvolle galerie toen er nog geen internet was.
"Manlief ervandoor met een nieuwe vriendin?" is dit bedoeld als humor? Lijkt mij geen reden om ineens creatief te worden en een webwinkel te beginnen.
Ik zit mij af te vragen waarom dergelijke irritatie-opwekkende stukjes gepubliceerd worden. Om veel reacties uit te lokken?
Ook begrijp ik niet waar (wederom!) de cijfers vandaan getoverd worden en waarom die niet gecontroleerd worden door een redactie.
Als creatieve vrouwelijke webwinkelier zou ik in ieder geval mijn business niet uitbesteden aan iemand die zo respectloos en ongefundeerd blogt.
Het loopt rechtop, het blogt en het is NIET handig, rara wat is dat?
jou helden zijn helden die geld in je laatje brengen....
Je beide helden zijn klant bij je bedrijf.
@Laura
Grinnik, onafhankelijk is dit artikel dus ook al niet. Ik zou nu heel hard wegrennen als ik een held van deze man was.
Dit is een blog van Martin. Zoek anders ff in het woordenboek wat blog betekent. ' Onafhankelijk' pffff
Van een blog dat onder redactie Twinkle valt verwacht ik wel enige mate van onafhankelijkheid.
Van een blog dat kennelijk bedoeld is om reacties uit te lokken verwacht ik dat je op zijn minst een link achter kunt laten.
De enige reden dat ik nu reageer is dat ik hoop dat alle reacties wat extra PR genereren voor genoemde helden en dat er veel Maakhet boeken verkocht worden. Lijkt me een leuk positief boek en ik ga het nu bestellen bij bol.com (tijdelijk geen verzendkosten). En nee Wilbert, ik heb geen aandelen.
@ artoek: een link plaatsen binnen het reageerveld is weldegelijk mogelijk: selecteer een woord, klik op het ketting-icoontje in de browser-balk en vul daar de URL in.
@Arjan Daar heb ik inderdaad overheen gekeken. Maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat je een link onder je naam kunt achterlaten. Zoals in het fantastische blog van Karel Geenen. Waar reacties ook nog eens beloond worden door een vermelding rechts onderaan. Dat is een elegantere manier om reacties uit te lokken. NB Allemaal lezen dat blog, het is gratis en voor niks met heel veel tips en Karel #Iloveyou!
@Artoek: de meest recente reacties op artikelen en blog-postings van Twinkle verschijnen ook in beeld, op de overzichtpagina's (homepage, nieuws, blogs etc). En ieder die dat wil kan bij ons blog ook aangeven bij welke club hij hoort.
@Arjan, dat is nou precies wat ik bedoel! Het zou zo leuk zijn als bij al die verschijningen ook de link van reageerder zelf verschijnt. Prettig voor indexering bij Google oa. Je eigen link plaatsen in de lopende tekst is vaak niet relevant, en verschijnt ook niet op die overzichtspagina's.
Tis maar een tip, om mensen sneller te laten te reageren.
@Artoek: point taken, al is vermelding van de URL bij Karel Geenen ook weer niet verplicht. 'Bij al die verschijningen' klopt dus niet.
@Arjan, nee natuurlijk niet. Soms hebben mensen ook andere redenen om te reageren in een blog. Dat ze ervoor betaald worden bijvoorbeeld.
Nog bedankt Artoek, voor de gratis tip.
Ik lijk wel knotsknettergek (www.knotsknetter.nl ook een leuke powergirl) om hier nog te reageren. Hoop dat er ook naar mijn andere punt, het redigeren van deze onhandige blogger, gekeken wordt.
Blijf maar lekker dromen over onschuldige 'girls' (het nieuwe woord voor vrouwtje?), die alleen voor de 'passie' een niet rendabel 'buurtwinkeltje' beginnen. Door het internet is dat dat buurtwinkeltje een wereldwijd keten geworden. Met de bijbehorende bedrijfsorganisatie en big bucks.
Wat ik ook nog mis in het verhaal is dat er nu producten op de markt komen die aan de behoeften van vrouwelijke klanten voldoen. Ja heren hadden jullie dat maar eerder serieus genomen ;-) En om dat af te doen als vanuit een eigen passie iets aan de man, eh pardon vrouw brengen, sorry hoor hoe denigrerend kun je zijn. Zonder (vantevoren goed onderzochte) klantbehoeften loopt een product echt niet of die webwinkel nou door een man of een vrouw bestierd wordt maakt dan geen bal (ja sorry hoor kan het niet laten) uit.
Net begonnen maar goed voorbereid en met grote aspiraties en nergens op deze site klant www.sarahssweeties.nl