Mojo Concerts overweegt een virtuele wachtrij in te voeren, om de kaartverkoop rond grote popconcerten te verbeteren. Dit naar aanleiding van problemen rond de ticketverkoop voor het concert van U2 afgelopen zaterdag.
Muziekliefhebbers die inloggen op de verkoopwebsite krijgen dan bijvoorbeeld in de wachtrij een nummer. Zo weten ze precies wanneer ze aan de beurt zijn.
Teleurstelling
Met de wachtrij wil Mojo Concerts teleurgestelde fans tegemoet komen, zegt woordvoerster Marjanne Manders. Het besluit van Mojo om kaarten sinds 1 januari alleen nog online en telefonisch te verkopen valt bij velen niet in goede aarde. Nadat eerder de verkoop rond AC/DC en Metallica een klachtenstroom opleverde, lukte het zaterdag veel U2-fans niet om aan kaarten te komen.
280 Klachten
Daarbij moest vooral het systeem van Eventim, door Mojo ingeschakeld voor de verkoop, het ontgelden. 'Talloze muziekliefhebbers kwamen het systeem niet in of werden daar zelfs als ze hun tickets hadden aangevinkt, weer uitgekieperd', zegt Margreet Zegelaar, oprichtster van de U2 fanclub Nederland. Bij sommigen werd zelfs geld afgeschreven zonder dat ze het bestelde kaartje kregen. Inmiddels heeft ze al 280 klachten binnen. 'Die gaan we aan Mojo aanbieden.'
Telefoon
Overigens kende ook de telefonische kaartverkoop grote problemen. Onderzoek van KPN heeft uitgewezen dat er niet genoeg capaciteit beschikbaar was gesteld voor de verkoop van tickets voor concerten van U2 zaterdag. In de regio Nijmegen ontstond zelfs een telefoonstoring. Huisartsenposten waren daardoor nauwelijks bereikbaar.
Gemak
Twinkle vroeg in november al aan woordvoerder Manders waarom ze de stap hebben genomen alleen nog maar online en telefonisch kaarten te verkopen. `Mensen waarderen het gemak van online kaartverkoop. Inmiddels wordt 60 procent van onze kaarten online verkocht. Twee jaar geleden was dat nog maar 20 procent. Daarnaast maakt de online kaartverkoop het gemakkelijker voor ons om mensen te bereiken, bijvoorbeeld als een concert onverhoopt niet doorgaat´.
Bron: AD
"Met de wachtrij wil Mojo Concerts teleurgestelde fans tegemoet komen"
Dit kan niet meer, want alle kaartjes zijn reeds verkocht. Ondertussen staat Marktplaats vol met kaartjes voor U2 van mensen die wel geluk hebben gehad, maar de teleurgestelde fan een poot uit willen draaien. Het is gewoon een schande dat Mojo met zo'n systeem durft te werken. Ik heb afgelopen zaterdag ook een kaartje proberen te kopen. Ik was voor 10 uur ingelogd, maar al bij de eerste klik ging het fout. Ik ben zelfs een keer tot de betaalpagina gekomen, die toen niet overweg te kunnen met Safari. Hoe dan ook, mijn teleurstelling is niet meer weg te werken door een wachtrij te gaan invoeren. Het kwaad is al geschied.
Misschien moeten ze toch gewoon weer terug gaan naar het ouderwetse voor de deur wachten systeem... dat iedereen voor de deur gaat slapen om een kaartje te bemachtigen :-)