Twinkle | Digital Commerce

Gratis shop opstap naar social shopping

2017-05-26

Gratis een eigen webshop beginnen, is geen enkel probleem. Initiatieven genoeg: Mijnwebwinkel, Eigensite, BiedMeer om er een paar te noemen. Toch zien Ruud Stelder en Dennis Cuijpers van SEOshop ruimte voor nog een gratis webwinkelapplicatie. Welk gat zien zij in deze bomvolle markt?

Tekst: Mark Verduyn

Als niet-roker verdient Ruud Stelder naar eigen zeggen een aardig duit met surrogaatroken. Vanaf september 2007 verkoopt hij online de elektronische sigaret en toebehoren. Kort na de introductie van Rutoo.nl in Nederland, breidt hij uit naar meerdere Europese landen zoals Duitsland, Griekenland en Groot-Brittannië. 'Sinds de start zijn er meer dan 60.000 bestellingen gedaan. Zelfs de Koreaanse televisie besteedde op prime time aandacht aan deze webshop.'

Geïnspireerd door dit succes en zijn ervaring met de gebreken aan de door hem gebruikte e-commerce applicatie, vat hij samen met Dennis Cuijpers het plan op om zelf een systeem te ontwikkelen en dat gratis aan te bieden.

Wat onderscheidt SEO-shop van al die andere gratis applicaties?
'Zoals de naam al doet ver-moeden: SEOshop is zeer zoekmachine-vrien-delijk. Verder zijn de shops meertalig, zowel in de front- als de backend. En als laatste: SEOshop kent geen limieten. Noch voor dataopslag, noch voor aantallen producten. SEOshop is in tegenstelling tot andere aanbieders van gratis webshops wel fysiek gehost onder het domein. Voor de eenmalige setupkosten van 25 euro krijgen starten-de webwinkeliers er een domeinnaam naar keuze bij.'

Op wie richt SEOshop zich?
'Wij richten ons op retailers die internet als verkoopkanaal willen inzetten. Daarnaast denken wij klanten te winnen die ontevreden zijn met hun huidige webwinkelapplicatie. De klant heeft de keuze uit een, gratis, free user- en een premium useraccount, dat 300 euro per jaar kost. De technische specificaties van de webwinkels en hosting zijn voor beide accounts hetzelfde. Het verschil zit hem onder andere in de service. Voor free users werken we met een ticketsysteem via e-mail. Premium users krijgen ook telefonische ondersteuning. Daarnaast hebben zij meer mogelijkheden om de webshop een eigen look and feel te geven. Ook zijn we van plan congressen voor premium users te organiseren over de werking van SEOshop. Met die congressen hopen we ook serieuze feedback te krijgen over de applicatie.'

Wat zijn in het oogspringende features van SEOshop?
'SEOshop bevat standaard bijvoorbeeld een nieuwsbriefmodule, de mogelijkheid voor productvergelijkingen en -reviews, het presenteren van productaanbevelingen en uitgebreide betalingsmogelijkheden zoals iDeal.
In overleg met onze klanten breiden we in de toekomst de features verder uit.'

En hoe verdienen jullie geld?
'SEOshop ontvangt provisie over iedere bestelling. De hoogte van het provisiepercentage hangt af van de branche. Iedere branche kent eigen staffels. Naar verwachting komen de provisiepercentages tussen de 4 en 10 procent van de order te liggen. Daarnaast zijn er inkomsten uit de premium useraccounts en het op aanvraag ontwikkelen van designtemplates.'

Waar denkt SEOshop over een jaar te staan?
'In Nederland zijn we in oktober 2008 live. We willen snel de overstap maken naar het buitenland, te beginnen met Duitsland. Over een jaar denken we zo'n 5000 klanten te hebben en break even te draaien. Binnen een paar maanden starten we met de ontwikkeling van een social shoppingplatform, met social shoppingsite Kaboodle als inspiratiebron. Alle producten van de SEOshop-winkeliers worden daarin gratis opgenomen. Met een social shoppingsite verwachten we extra verkeer naar onze webwinkeliers te realiseren. Meer verkeer leidt tot meer verkopen. Dat betekent voor ons en onze klanten een win-winsituatie.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 09-2008