Twinkle | Digital Commerce

'Elke maand tachtig nieuwe shops in België'

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:26

Iedere maand komen er in België ongeveer tachtig webwinkels bij, aldus de dominante betalingsprovider Ogone. Vooral fysieke winkeliers zonder online-verkoopkanaal zouden voor de aanwas zorgen.

Dat schrijft de Belgische krant De Morgen. Ogone baseert zijn prognose op de toestroom van nieuwe klanten. Het bedrijf verricht naar eigen zeggen diensten voor 85 procent van de Belgische webwinkels.

Stilaan
Veel nieuwkomers komen uit de fysieke retail, aldus Ogone-directeur Pierre Willaert in De Morgen: ‘Het gaat vooral om kleine, fysieke winkels die stilaan vonden dat ze toe waren aan een aanwezigheid op het internet. Maar er zijn ook een paar grote ketens die ineens ook online gingen verkopen, zoals A.S. Adventure.’

Recessie
De groei van het aantal nieuwe shops - zo’n duizend per jaar in dit tempo - is volgens Willaert mede te danken aan de toegenomen aantrekkingskracht van het online-kanaal, zeker in tijden van recessie: ’De klant vindt via het internet ook meer en meer mogelijkheden om producten en prijzen met elkaar te vergelijken. Dat maakt online-verkoop ook wat aantrekkelijker als er op de portemonnee wordt gelet.’

Proxis en Mediadis
Toch wijst de directeur vooral op de achterstand die België heeft in te halen op het gebied van e-commerce. Ook De Morgen benoemt die. De krant schrijft: ‘Pas toen de prille e-commercemarkt in de VS zich al naar zijn eerste implosie aan het toewerken was, doken in België de eerste internetwinkels op. Proxis en Mediadis krijgen pas de afgelopen twee jaar echt concurrentie van kleinere internetwinkels.’

Onvolwassen
De online-consumentenbestedingen in België werden door Ogone vorig jaar geschat op 590 miljoen euro, waar die in Nederland op 4,85 miljard euro uitkwamen volgens Blauw Research. In de nog onvolwassen Belgische markt ligt het groeicijfer wel hoger dan hier: volgens Ogone lagen de bestedingen afgelopen oktober 33 procent hoger dan in oktober 2008.