Twinkle | Digital Commerce

Klein Retail Group vertrouwt op hybride model

2017-11-08
180101
  • 4:21

Klein Retail Group timmert al 35 jaar aan de weg met zijn fotowinkels. Hoewel het bedrijf steeds meer van zijn omzet boekt uit verschillende webwinkels, blijft fysieke retail belangrijk voor Klein Retail Group: 'We willen toe naar een keten van vijftig shops.'

Tekst: Mark Hemmer

Klein Retail Group begon ooit als een keten van fotowinkels. Nog vormt die met 27 winkels in Zuidwest-Nederland een belangrijke tak, maar de Klein Retail Group is ook eigenaar van pure player Megadeal.nl. Onder de overkoepelende naam Foto Klein XL heeft het de hybride formules Camera.nl, Steenweg.nl en Tvaudio.nl. Daar waar Camera.nl zich richt op foto en video, mikt Tvaudio.nl op beeld en geluid. Bij Steenweg.nl, een begrip in Utrecht en omstreken, worden beide assortimenten verkocht.

‘Wij bedienen onze klanten het liefst in onze fysieke winkels. We willen mensen recht in de ogen kijken. Dáár ligt de kracht van ons bedrijf. Daarom proberen we online en offline zo veel mogelijk mensen naar onze winkels te krijgen. En daarom investeren we ook in nieuwe winkels.’ Aan het woord is Jeroen Klein, directielid van de Klein Retail Group.

Klein gelooft heilig in de strategie waarin online en offline naadloos in elkaar overvloeien, oftewel het hybride model. Zijn visie op retail anno 2012 is nuchter. ‘Er wordt zo veel geroepen en geschreven over retail. Maar eigenlijk is er niet zo veel veranderd. Ja, mensen oriënteren zich op een andere manier. Daarom is het belangrijk om online en offline goed op elkaar te laten aansluiten. Wij merken dat onze klanten nog steeds een grote behoefte hebben aan een goed advies. Ze oriënteren zich wel online, maar willen toch graag naar de winkel om bevestiging te krijgen.’ Om klanten zo ver te krijgen dat ze ook de reis naar een winkel maken, is de ‘P’ van prijs ‘verschrikkelijk belangrijk’, zo geeft Klein toe. ‘De wereld is zo transparant geworden dankzij vergelijkingssites. Op de verkoop van een camera leggen we geld toe. Zo ver is het al. Maar als we erin slagen om mensen hier in de winkel te krijgen, dan kunnen we veel waarde toevoegen. Het lukt ons dan ook wel om producten erbij te verkopen. Dat gaat in de winkel veel gemakkelijker dan online. Het begint pas als je contact hebt.’

Afhalen
Om die reden gelooft Klein ook niet dat in het segment van luxe consumentengoederen de pure player een groot gevaar is. Het feit dat Bol.com zich ook op deze productgroepen richt, doet hem weinig. ‘Ik ben sowieso niet zo bang voor concurrentie. Wij richten ons toch op het hogere segment. Bij zulke luxe consumentengoederen wil de klant graag worden geholpen. Dat zal niet veranderen.’ De Klein Retail Group investeert dan ook in fysieke winkels. ‘We zijn in 2005 begonnen met Camera.nl als pure player, maar merkten dat het uit het oogpunt van vertrouwen belangrijk was om producten te laten afhalen. Eerst dachten we gewoon een afhaalpunt te maken, maar we hebben besloten om dit veel beter aan te kleden. In Barendrecht zijn we toen een belevingscentrum gestart. Een plek die emotie uitstraalt, maar ook een plek waar mensen de producten kunnen bekijken, oppakken en ervaren. Je ontdekt wat je kunt doen met een camera en kunt bijvoorbeeld het resultaat direct uitprinten. We geven ook lezingen of demonstraties. Soms houden we een gratis workshop of laten we mensen gratis een model fotograferen met hun eigen camera. Of we nodigen bijvoorbeeld modellenfotograaf Govert de Roos uit. Dat is ook het leuke van ons assortiment. Je kunt er veel meer mee doen dan alleen een product aanbieden.’

Belevingswinkels
Inmiddels is er onder de naam Camera.nl ook een ‘belevingswinkel’ in Rotterdam (Weena) te vinden. De eerste fysieke winkel van Tvaudio.nl is in Barendrecht geïntegreerd met de bestaande winkel van Camera.nl. De komende tijd zullen er nog meer belevingswinkels opengaan, zo verwacht Klein. ‘Ik denk dat er zeker ruimte is voor zo’n zes van deze winkels, verspreid over Nederland. Maar ook het aantal Foto Klein-winkels breiden we uit. We willen toe naar een keten van zo’n vijftig shops. Ook hiervoor geldt dat we met deze winkels steeds meer de verbinding maken tussen online en offline. Als iemand online iets koopt bij Camera.nl of Tvaudio.nl, moet het ook mogelijk worden om die in een Foto Klein-winkel af te halen. Of andersom: als iemand een product bij een Foto Klein-winkel koopt, kunnen wij het ook een dag later bij hem bezorgen. Dat gaan we in 2012 verder uitwerken.’

Klein is het dan ook niet eens met retailgoeroes die verwachten dat ‘de winkel’ uit het straatbeeld zal verdwijnen. ‘Ik zie het niet en ik geloof het ook niet. We worden daarin ook gesteund door een recent brancherapport van ABN Amro waarin staat dat de online omzet afneemt ten gunste van het hybride model. Wij geloven echt dat dit het model van de toekomst is.’

____________________

Eigen beheer
De Klein Retail Group doet alles zelf. Het bedrijf heeft louter eigen winkels (geen franchise), verzorgt de inkoop zelf en bouwt ook zijn websites in eigen beheer. Het bedrijf heeft twee eigen programmeurs in dienst die veranderingen snel kunnen doorvoeren. ‘Zo kunnen we snel schakelen. Dat vinden wij heel erg belangrijk. Om die reden willen we ook niet een te grote organisatie worden. Vooralsnog willen we met Foto Klein niet verder groeien dan vijftig winkels. Dan blijft het behapbaar en blijven we voldoende gevoel houden met wat er op de winkelvloer gebeurt’, aldus Jeroen Klein, directielid van de Klein Retail Group.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2012. U kunt losse nummers van Twinkle voortaan ook lezen op de iPad. Ze zijn te bestellen via de applicatie Tablisto.