Twinkle | Digital Commerce

Niet online aanwezig zijn is niet langer een optie

2020-08-11
1000562
  • [branded content]
  • 3:39

Sterrenrestaurants die maaltijden laten bezorgen, winkeliers die in een paar dagen een online shop uit de grond stampen of sportscholen die online les gaan geven. De afgelopen tijd hebben Nederlandse ondernemers veel creativiteit laten zien.

Veel winkels waren gesloten, en degenen die openbleven, hadden vaak te kampen met weinig aanloop en nieuwe manieren van werken door de vele richtlijnen en regels vanwege social distancing. Nu bedrijven voor unieke uitdagingen stonden (en nog staan), is er een punt waar iedereen het over eens is: online aanwezigheid is belangrijker dan ooit.

Visa ziet dat online bestedingen een vlucht nemen en consumenten worden digital first. Ze verwachten gekochte spullen snel en veilig te zoeken, kopen en ontvangen. Deze verschuiving vereist dat bedrijven hun bedrijfsmodel (deels) opnieuw uitvinden om aan de veranderende behoeften van de consument tegemoet te komen.

Nieuw online? Zo ga je de interactie aan met je klant

Staat uw onderneming nog aan het begin van online of staat u op het punt een bedrijf te starten? Online interactie is anders dan interactie in je winkel, maar niet minder belangrijk. Vier tips:

1. Maak gebruik van social media

Van winkelen tot het maken van afspraken – Facebook, Instagram en andere kanalen zijn de eerste keuze voor steeds meer activiteiten. Zorg ervoor dat de content op je website makkelijk gedeeld kan worden door uw bezoekers en ben zelf ook actief: adverteer aanbiedingen, ben bereikbaar via de chat en zorg dat je contactgegevens duidelijk zijn.

2. Zoek de samenwerking in de buurt

Door samen te werken met gelijkgestemde lokale bedrijven kunt u op uw website gerelateerde producten promoten die een aanvulling vormen op uw aanbod. Biedt u picknickmanden aan met lokale lekkernijen? Vraag de textielzaak om picknickkleedjes te leveren en de kookwinkel voor herbruikbaar servies. Zo creëert u samen een meerwaarde voor bezoekers, want zij vinden meer dan alleen informatie over uw bedrijf op uw website.

3. Laat uw klanten spreken

Zorg ervoor dat klanten openbaar op uw website vragen kunnen stellen, feedback kunnen geven en suggesties kunnen geven over uw aanbod – net als dat ze dit offline kunnen doen. Een dergelijke functie heeft ook een positief effect op de ranking in zoekmachineresultaten.

4. Laat weten hoe u bereikbaar bent

Bijvoorbeeld via een aanmeldingsformulier voor de nieuwsbrief, links naar uw social media kanalen of informatie over uw klantenservice. En als u ook nog een fysieke winkel heeft, laat op een zien waar u precies te vinden bent. Dit vergroot de kans dat bezoekers van de website ook klant worden in uw winkel.

Aanpassen aan veranderende omgeving

"Wáár je als consument winkelt doet er nu meer dan ooit toe. Kleine, lokale bedrijven creëren banen, hebben een drang naar innovatie en houden hun inkomsten binnen de lokale gemeenschappen. Het overleven van deze ondernemers zal de sleutel zijn tot het herstel van onze economie en ons uit de huidige crisis halen", aldus Daniel van Delft, Country Manager van Visa Nederland.

"E-commerce is erg hard gegroeid en heeft de manier waarop mensen winkelen veranderd. COVID-19 heeft deze trend versneld: een op de twee consumenten geeft aan dat ze meer online winkelen dan voor de pandemie", zegt Visa Head of Marketing Central Europe Merle Meier-Holsten. "We willen lokale ondernemers helpen om hun aanbod en diensten onder de aandacht te brengen van een lokaal en online publiek.”

Geniaal Lokaal – win een online media campagne ter waarde van 2000 euro

Visa, als wereldwijde speler op het gebied van digitale betalingen, juicht creativiteit onder ondernemers toe en wil deze plannen belonen. Het doel: winkeliers, maar ook zelfstandigen, dienstverleners, freelancers en culturele initiatieven steunen.

"Lokale ondernemers, offline en online, zijn de ruggengraat van de Nederlandse economie en Visa is al jaren een partner voor deze bedrijven. Voor ons is het daarom geheel vanzelfsprekend dat we juist deze groep ondernemers steunen”, zegt Jürgen Schübel, Head of Merchant Solutions & Acceptance Visa Central Europe over de campagne, die onderdeel is van een grotere Europese campagne waarin Visa 8 miljoen ondernemers ondersteunt.

Visa zoekt in de ‘Geniaal Lokaal’ campagne kleine merchants (bedrijven die betalingen accepteren) met goede plannen en wil deze belonen met een online social media campagne ter waarde van €2000,- om nieuwe, oude en bestaande klanten te bereiken.

Via de actiepagina kunt u uw uitgevoerde creatieve plan indienen. Een vakkundige jury buigt zich over alle inzendingen en beoordeelt deze op vindingrijkheid van het plan en het toekomstige potentieel voor het bedrijf. De 15 beste inzendingen krijgen elk een online campagne ter waarde van €2000,- op Facebook en Instagram om nieuwe en bestaande klanten in de directe omgeving te bereiken. Bovendien krijgen 15 ondernemers een pakket van drie online retail events t.w.v. €250,- van retailtrends zodat zij zich kunnen blijven ontwikkelen en verbeteren.