De Belgische minister van Werk Kris Peeters moet vaart zetten achter de loonkostenverlaging voor de e-commmerce sector, zeggen ondernemers uit de branche. De markt zou zich bij onze zuiderburen nu op een kritisch punt bevinden: ‘Het schip maakt al water’.
Momenteel zijn Belgische webwinkels 17 procent meer kwijt aan de loonkosten voor hun personeel dan e-commerce bedrijven in Nederland en Duitsland, meldt De Tijd. Daar moet volgens Peeters snel verandering in komen.
Nog niet gezonken
Ondernemers uit de branche zijn zeer tevreden over Peeters' besluit, maar geven aan dat er haast is bij verandering. ‘De Belgische e-commerce is een schip dat water maakt, maar het is nog niet gezonken’, zegt Sven Degezelle, ceo van MediaMarkt België, tegen de krant. Het bedrijf bekijkt al of het gunstiger is om de zendingen vanuit Zuid-Nederland op te sturen naar Belgische klanten.
Niet snel terugkeren
Ook Wouter Torfs, ceo van Schoenen Torfs, benadrukt de ernst: ‘Helaas zijn er al heel wat ketens naar Nederland getrokken om hun e-commerce magazijnen daar te installeren. Die zullen niet snel terugkeren.’ Schoenen Torfs is de eerste Belgische e-retailer die een akkoord wist te sluiten met de vakbonden over nachtwerk, dat lange tijd onderwerp van nationale discussie was bij de zuiderburen.
Noodklok
Handelsfederatie Comeos heeft zijn grens aangegeven bij Peeters. ‘In 2019 zouden Belgische bedrijven hun personeel maximaal 10 procent meer mogen betalen dan buitenlandse concurrenten. Daar leggen wij de lat’, aldus ceo Dominique Michel. ‘Vorig jaar deed de helft van de online shoppende Belgen zijn boodschappen bij buitenlandse webwinkel. Als er niets gebeurt, dan gaat over enkele jaren twee derde van al het geld dat Belgen online uitgeven naar buitenlandse webwinkels.’
BeCommerce Awards
BeCommerce reikte gisteren voor de twaalfde keer de BeCommerce Awards uit. De hoofdprijs, die van beste webwinkel van België, ging naar La Redoute. Andere jurywinnaars zijn Lidl (Beste starter), Maison Lab Shop (Beste start-up), Belfius (Mobile award), Kudzu (Green & circular award), A.S. Adventure (Omnichannel award), Samsonite (Cross-border award), Inoopa (Innovation award) en Centralpoint (B2b award).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Belgische e-commerce markt ‘nog niet gezonken’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.