Twinkle | Digital Commerce

Facebook steekt Offers in een nieuw jasje

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:44

De Facebook Aanbiedingen-dienst Offers krijgt een nieuw jasje. Grootste verschil met de laatste versie, die werd geïntroduceerd in 2013, is dat consumenten nu zowel online als in de winkel gebruik kunnen maken van aanbiedingen.

Met de vernieuwing wil Facebook het in 2012 gelanceerde Offers nieuw leven inblazen. Een jaar na de lancering van de dienst bleek dat mobiele advertenties verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de advertentieopbrengsten. In het tweede kwartaal van dit jaar zijn mobiele advertenties goed voor 84 procent van de omzet van het sociale netwerk.

Gestroomlijnde mobiele ervaring
‘Adverteerders willen mensen trekken met kortingen en promoties en consumenten willen daar op een makkelijke manier gebruik van maken, overal en altijd. Daarom hebben we Facebook Offers herontworpen tot een nieuwe, gestroomlijnde mobiele ervaring’, schrijft Facebook in een blogpost.

Mogelijkheden
Retailers kunnen Offers inzetten in het nieuwsoverzicht van Facebook-gebruikers en posten op hun eigen Facebook-pagina. Ze kunnen gebruik maken van verschillende (targeting) tools, waaronder de mogelijkheid om de advertentie te richten op de consument die het meest waarschijnlijk een aankoop bij hen doet. In de reporting tool kan de retailer zien hoeveel aanbiedingen daadwerkelijk zijn gebruikt.   

Wanneer de aanbieding wordt gepost op de eigen pagina van de retailer, is deze zichtbaar voor alle bezoekers. De tab ‘Gemiste Aanbiedingen’ zorgt ervoor dat de consument altijd een overzicht heeft van de ingezette aanbiedingen.

Barcode of QR-code
Klanten die een aanbieding interessant vinden, kunnen de coupon opslaan in een nieuw Offers bookmark. Hiermee kan de consument - afhankelijk van de door de retailer geboden mogelijkheid - zowel online als in de winkel gebruik maken van de aanbieding. In de winkel gebeurt dat met behulp van de barcode of QR-code. Consumenten die aanbiedingen hebben gebookmarkt, maar nog niet hebben gebruikt, krijgen van Facebook een reminder.

Tijdens een test van de nieuwe dienst genereerde de damesmoderetailer Maurices een rendementsstijging van 31 procent op advertentie-uitgaven. Hiervoor zette het een voucher in die de consument een korting bood van 15 dollar.

In de toekomst wil Facebook retailers de mogelijkheid bieden om aanbiedingen te kunnen differentiëren naar verschillende klantgroepen.