En? Ook zo blij dat de feestdagen eraan komen? Altijd een mooi moment om even rustig te kijken wat er in de wereld gebeurt. En wat ons betreft dan met name de e-commerce wereld. En natuurlijk om de beste wensen in ontvangst te nemen.
We wisten niet dat we zo populair waren. We ontvingen al vele tientallen berichten van mensen die ons 'Fijne feestdagen' en 'Het beste' wensten. Nou ja, mensen die wensen; computerrobots die geautomatiseerde mailtjes uitspugen en over hun adressenlijsten verspreiden.
Wat denken bedrijven daarmee te bereiken? Denken ze nu echt daar een relatie met hun klanten mee op te bouwen? Dat we nog blij worden van een standaard tekstje en een quasigrappig bedoelde kaart of filmpje. Dat ze met nul contactmomenten door het jaar heen maar wél ieder jaar trouw een e-kaart te sturen een warme band opbouwen?
Oprecht een relatie bouwen
Een wens heeft alleen impact als deze gemeend en oprecht is. En persoonlijk is! Want waar iedereen de mond vol heeft van 'customer intimacy', 'klantbeleving' en 'persoonlijk klantencontact' blijkt in de praktijk dat we allemaal op een hoop gegooid worden en maar moeten verwerken wat over ons uitgestrooid wordt. Practise what you preach, beste mensen!
Een relatie opbouwen en onderhouden kost tijd, het kost geld en het kost moeite. Net zoals in de fysieke wereld. In deze tijd van snelheid, kostenefficiëntie en druk op marges is aan deze factoren geen overvloed. Maar wees duidelijk. Probeer óf niet de claim te leggen dat je zo graag persoonlijke relatie met je klant wilt óf ben duidelijk naar een klant in welke mate je kunt en wilt investeren in de relatie. Een dergelijke duidelijkheid zal meer waardering en respect afdwingen dan een standaard mailtje van een organisatie of winkel waar je ooit in een grijs verleden wel eens contact mee hebt gehad.
Semi-spam
Deze Kerst & Nieuw hausse van semi-spam hebben we alweer bijna achter de rug. Ik kijk komend jaar nu alleen nog maar met angst en beven uit naar alle 'welgemeende' verjaardagsfelicitaties.
Toine Bax is managing partner van eComPro.
Emails met fijne feestdagen en gelukkig nieuwjaar wensen voldoen eigenlijk niet aan het idee wat we rondom dergelijke berichten hebben. Het is een leuk gebaar, maar het blijft een voordelig of eenvoudig snel alternatief voor een fysiek kaarjte. Dat maakt eigenlijk dat het ongetwijfeld goed bedoelde gebaar niet op die manier overkomt als het bij de zender was uitgedacht. Negatief mag het niet genoemd worden, maar niets kan op tegen een (handgeschreven) per post verzonden kaart. Eigenlijk gek in de wereld van e-commerce en de gewoonte om zo veel mogelijk digitaal te doen. Fysieke post heeft net dat beetje extra persoonlijkheid wat bij een email ontbreekt.