Twinkle | Digital Commerce

'Zalando zal een modebedrijf blijven'

2017-05-27
590203
  • 1:42

Zalando zal zich de komende jaren blijven concentreren op de verkoop van schoenen en mode online. De directie laat doorschemeren dat een omzet van 1 miljard euro voor dit jaar haalbaar is. ‘We werken er hard aan , al moeten we natuurlijk nog zien waar we uitkomen.’

De Duitse vaktitel Wirtschafts Woche sprak met Zalando-directeuren Robert Gentz, David Schneiders en Rubin Ritter. Ze laten zich alleen concreet uit over de behaalde omzet in de eerste helft van 2011: circa 200 miljoen euro. Na die tijd is Zalando in veel nieuwe markten actief geworden, waaronder pas dit voorjaar in België, Zweden en Spanje. Een jaaromzet van een miljard euro, waaraan Zalando dus hard zegt te werken, lijkt voor dit jaar mogelijk. ‘Laat u zich verrassen’, aldus de directie prikkelend.

Focus op kleding en Europa
Gentz, Schneiders en Ritter geven aan dat Zalando bij de start in 2008 nog van plan was alleen schoenen te verkopen. Daar kwamen, geholpen door investeringen van incubator Rocket Internet, snel kleding, accessoires en later ook woonartikelen bij. Aan Wirtschafts Woche belooft de directie dat Zalando een modebedrijf zal blijven. De focus ligt op de uitbouw van de huidige categorieën, waarbij de Europese markt voorlopig nog voldoende ruimte voor groei biedt. ‘We zullen dat groeipotentieel gaan aanboren. Verder willen we het bedrijf sterker maken door onder meer te investeren in logistiek en IT.’

Online voor tv
De directeuren constateren dat Zalando vaak wordt geassocieerd met enorme budgetten voor televisiereclame. Ten onrechte vinden ze, want er gaat meer advertentiegeld naar het web: ‘Tv helpt de bekendheid van en het vertrouwen in het merk te vergroten, maar de klanten worden toch vooral met online marketing gewonnen’(zie Zalando's schreeuw om aandacht, red.), al verschilt de inzet wel tussen landen.'

Best Cross-border Webshop of Europe
Zalando opende deze week een eigen online outletkanaal in Nederland: Zalando Lounge. Bij de European E-commerce Awards werd de Duitse startup vorige week nog uitgeroepen tot Best Cross-border Webshop of Europe.