Conversion Rate Experts (C.R.E.) heeft samen met Kissmetrics een rapport uitgebracht waarin een aantal stappen wordt benoemd voor conversieverhoging. U vindt ze hieronder op een rij.
1. Bepaal de regels van het spel
- Steek tijd in het ontwikkelen van uw strategie, in langetermijndoelen en hoe u het succes ervan wil meten.
- Maak geen veronderstellingen. Zoek uit (en ga dus niet gissen) welke onderdelen van uw bedrijf onder de maat presteren en waardoor dat komt.
- Begrijp de denkprocessen van uw bezoekers. Sta in hun schoenen. Probeer een klant van uw eigen site te worden en bekijk de zaken ook door de ogen van een klant.
2. Begrijp de bestaande verkeersbronnen
Ontwikkel een bird’s-eye perspective van uw website en zorg dat u uw conversiefunnel goed begrijpt. Dus waar komen bezoekers vandaan? Op welk landingspagina’s komen ze terecht? En hoe navigeren bezoekers op uw site? Identificeer de plekken en momenten op uw site die grote kansen kunnen bieden.
3. Begrijp uw bezoekers (en in het bijzonder de niet-converterende bezoekers)
Raad niet, maar zoek uit waarom sommige bezoekers niet converteren. Dit vereist meestal enig onderzoek op drie kerngebieden:
1. Het begrijpen van verschillende bezoekerstypes en intenties
2. Het identificeren van gebruikersproblemen
3. Het verzamelen en begrijpen van bezoekers' ‘objections’
4. Onderzoek uw markt
Onderzoek uw markt, uw concurrenten, branche-experts, maar ga ook na wat uw klanten zeggen op de verschillende social media-kanalen en reviewsites. Zoek vervolgens naar mogelijkheden voor het verbeteren van uw positionering door voort te bouwen op de sterke punten van uw bedrijf.
5. Show de verborgen rijkdom van uw bedrijf
- Achterhaal welke aspecten van uw bedrijf (the company ‘assets’) het meest overredend zijn voor potentiële klanten.
- Presenteer deze aspecten aan potentiële klanten op het juiste moment in het aankoopproces.
- Investeer tijd in het verwerven, verzamelen en weergeven van uw company’s ‘persuasive assets’.
6. Creëer een experimentele strategie
Bekijk alle ideeën die u heeft gegenereerd naar aanleiding van onderzoeken en geef prioriteit aan de ideeën die uw bedrijf op korte termijn kunnen laten groeien. ‘Bold changes’ geven u meer winst en sneller een groter rendement.
7. Ontwerp uw experimentele webpagina’s
Creëer een wireframe van de nieuwe pagina (of het pagina-element). Dit moet zo zijn ontworpen dat deze overtuigender, geloofwaardiger en gebruiksvriendelijker is dan de bestaande versie. Voer enkele usability-tests uit en bespreek deze met iedereen die een goed inlevingsvermogen heeft in uw klanten.
8. Voer experimenten uit op uw site
- Voer A/B-testen uit op uw experimentele pagina’s
- Volg een procedure die ervoor zorgt dat alle teamleden begrijpen wat de testen inhouden, waarom u deze uitvoert, hoe het op de site werkt, hoe het aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen en hoe het succes ervan kan worden gemeten.
Bron: Kissmetrics.com
Uit zonderzoek van Delivery Match blijkt dat ook logistiek een USP kan zijn en dat webshops d.m.v. het aanbieden van bijvoorbeeld tijdvensterlevering, avondlevering en zaterdaglevering hun conversie kunnen verhogen.
M.v.g.
Frank Loots