Twinkle | Digital Commerce

Reisbranche zit niet te wachten op bedenktijd op webaankopen

2017-11-11
180101
  • 2:21

Na branchekoepel ANVR heeft ook Thuiswinkel.org laten weten geen gat te zien in een bedenktijd op online reisaankopen. Beide belangenorganisaties stellen dat de aard van het product zich niet leent voor een mogelijkheid tot herroeping.

De ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) en Thuiswinkel.org reageren op Kamervragen van PvdA-leden Martijn van Dam en Sharon Dijksma. Vorige week verzochten zij minster Verhagen van Economische Zaken de voors en tegens van zo’n bedenktijd te onderzoeken.

Martijn Hos van Thuiswinkel.org noemt de voorgestelde oplossing ‘allesbehalve wenselijk. Een bedenktijd gaat ondernemingen én consumenten handenvol geld kosten.’

Geen garantie en forse kosten
De public affairs manager noemt op de site van de belangenvereniging enkele redenen waarom de aard van het product reizen zich verzet tegen een bedenktijd zoals die op fysieke producten: ‘Dit komt omdat op het moment van boeking voor een specifieke klant voor een specifieke prijs capaciteit wordt gereserveerd. Bij herroeping bestaat geen garantie dat de reisonderneming de klant een gelijkwaardig alternatief kan bieden. Ook kunnen annuleringskosten die worden doorberekend aan de webwinkel fors oplopen.’

Keten van leveranciers
De ANVR wijst ook op het specifieke karakter van reisboekingen, waarbij vaak een keten van leveranciers betrokken is. ‘Al deze leveranciers, over het algemeen in het buitenland gevestigd, hanteren andere betalingsvoorwaarden en -termijnen, maar ze maken wel deel uit van een keten om te komen tot één vakantiereis’, schrijft de belangenclub op de eigen site.

Verdienmodel
De ANVR voegt toe dat het huidige verdienmodel van de reisbranche erop is gericht de klant zoveel mogelijk voordeel te geven door vakanties scherp in te kunnen kopen: ‘Dit verdienmodel doorbreken zou direct gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van de reissom.’

Spijkers op laag water
Van Dam en Dijksma wijzen minister Verhagen (Economische Zaken, Landbouw & Innovatie) er onder meer op dat veel consumenten onbedoeld kosten maken doordat ze zelf een fout maken bij het opgeven van voorkeuren of het invullen van gegevens. Hos vindt dat de Kamerleden spijkers op laag water zoeken: ‘Nu al is er een wettelijke plicht om klanten vóór het sluiten van de overeenkomst een herstelmogelijkheid te bieden en hen daarover te informeren.’

Stap voor stap akkoord
Frank Oostdam, directeur van de ANVR, stelt: ‘Een ‘simpele tikfout is minder snel gemaakt dan de PvdA doet voorstellen. Bij het boeken van een reis via internet moet men stap voor stap tal van gegevens actief invoeren, waarbij uiteindelijk gevraagd wordt of je akkoord gaat met de boeking en of je dit wil bevestigen.’

De directeur voegt toe dat ‘per ongeluk' een reis boeken dan niet echt van toepassing is. ‘En moet er toch nog een beperkte wijziging worden doorgevoerd, dan bedragen de kosten volgens de ANVR-voorwaarden 27 euro.’

Flexibiliteit
Toch opperde Oostdam deze week op Twitter enige flexibiliteit van reisorganisaties als klanten onbedoeld een fout maken in hun boeking:



De ANVR en Thuiswinkel.org zullen hun visie op de geopperde bedenktijd kenbaar maken aan Verhagen.


Gerelateerde artikelen: