Twinkle | Digital Commerce

UWV: personeelstekort hindert 19 procent webwinkels

2018-12-19
1024512
  • [nieuws]
  • 1:57

Bijna één op de vijf webwinkels ondervindt hinder door een personeelstekort. Dat schrijft het UWV in een nieuw rapport.

De krapte op de arbeidsmarkt doet zich bij webwinkels bovengemiddeld voelen, blijkt uit een peiling van de uitkeringsinstantie; over de hele linie lijdt één op de zes detailhandelaren onder een tekort, toch ook een aanzienlijk deel

Banen in de detailhandel

In 2017 telde de totale Nederlandse detailhandel circa 883.000 banen, goed voor 9 procent van de hele werkgelegenheid, verdeeld over 752.000 werknemers en 131.000 zelfstandigen. Het aantal werknemersbanen zal in 2018 en 2019 naar verwachting met zo’n zesduizend toenemen, terwijl het aantal zelfstandigen jaarlijks met zo’n vijfhonderd afneemt.

Vacatures

Vorig jaar kwamen er 169.000 vacatures in de detailhandel beschikbaar, rapporteert UWV, 61 procent meer dan in 2013. De instantie relateert de aanwas aan het gestegen aandeel van tijdelijke banen en daarmee het verloop. UWV verwacht dat het aantal vacatures dit jaar op het genoemde hoge niveau is gebleven en daar zal blijven in 2019.

Was de arbeidsmarkt voor verkoopmedewerkers, de meest gezochte categorie werknemers, in 2016 nog ‘ruim’ en vorig jaar ‘gemiddeld’, dit jaar bestempelt UWV die als ‘krap’.

Banen bij webwinkels

Tussen 2012 en 2016 groeide het aantal banen bij webwinkels met 21.000, ofwel 56 procent, daarmee met afstand het sterkst groeiende segment binnen de detailhandel:

Vraag naar personeel

Twee jaar geleden waren webwinkels, afgaande op het bovenstaande, goed voor een kleine zestigduizend banen ofwel tussen de 6 en 7 procent van de banen in de detailhandel.

Actuelere cijfers zijn niet beschikbaar, maar de roep om personeel blijft bij webwinkels wel bovengemiddeld sterk. ‘Webwinkels geven aan steeds vaker last te hebben van tekorten’, rapporteert UWV (pdf). ‘In het vierde kwartaal van 2018 ervaart 19 procent van de online winkels hierdoor hinder. Naast ict’ers zijn er kansen voor chauffeurs, magazijn- en logistiek medewerkers en medewerkers klantenservice.’

Rem op online groei

De groei van de online detailhandelsbestedingen neemt ondertussen af, leren de laatste cijfers van het CBS. Uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor bleek ook al dat er een rem zit op de groei van de online consumentenbestedingen (producten & diensten), hoewel het web nog altijd terrein wint op de winkelstraat. Voor de eerste zes maanden van dit jaar noteerde GfK een online groei van 7,7 procent.

Lees ook: Webwinkelpersoneel vaker jong en hoger opgeleid (12 december 2017)