Twinkle | Digital Commerce

Jitse Groen: ‘Loopt niet goed af met stenen winkels’

2019-02-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

De snelle en recente ontwikkelingen binnen de online markt, zoals de komst van voice, zorgen ervoor dat veel fysieke winkels het onderspit zullen delven.

Dat voorspelt ceo Jitse Groen in een interview met De Telegraaf. Volgens Groen gaan warenhuizen nu al failliet ‘niet door gebrek aan onderscheid maar door internet’. Binnen zijn eigen sector verwacht hij dat binnenkort grote Chinese bedrijven de concurrentie met Takeaway zullen aangaan. Dat gaat gepaard met de nodige fusies. Groen verwacht dan ook de nodige verschuivingen op het gebied van maaltijdbezorging. Binnen vijf tot tien jaar verwacht hij dat er uiteindelijk één á twee spelers over blijven.

Het is niet de eerste keer dat Groen spreekt over een consolidatie binnen de maaltijdbezorgmarkt. In januari gaf hij nog aan een fusie met concurrent Delivery Hero niet uit te sluiten. 'In elk groot land kan er maar één aanbieder zijn.'

Bedrijfslunches

In het interview blikt Groen terug op het afgelopen jaar bij Takeaway. Hij noemt de overname van de Israëlische branchegenoot 10bis, die online bedrijfslunches verzorgt, een hoogtepunt. ‘Die lunch is voor de grote techbedrijven rond Tel Aviv een secundaire arbeidsvoorwaarde die gebruikt wordt om personeel te werven.’ Over enkele maanden wil Groen die dienst ook naar Nederland halen. In september begon Thuisbezorgd nog met een bezorgdienst voor bedrijven op Schiphol. Medewerkers van WTC Schiphol Airport, The Outlook en The Base kunnen via de maaltijdbezorger eten bestellen van een select aantal restaurants op Schiphol Plaza.

Volgend jaar wil Groen meer de bedrijfskantines gaan beconcurreren. ‘Die zijn duur en niet altijd naar tevredenheid van werknemers. Met onze dienst bespaar je veel; je hoeft geen kantinemensen meer in dienst te houden.’