Twinkle | Digital Commerce

Blokker Holding bundelt e-commerce in Nextail

2017-05-27
180101
  • 2:03

Blokker Holding bundelt de meeste e-commerce activiteiten in een ‘green field’ met de naam Nextail. Volgende week gaan zeventig medewerkers voor de nummer 17 van de Twinkle100 aan de slag in een nieuw pand in Amsterdam. Ongeveer de helft is extern gerekruteerd.

‘Nextail wordt gezien als de innovatietak van het concern’, kondigt Blokker Holding vanochtend aan. De webwinkels van formules als Bart Smit, Blokker, Intertoys, Leen Bakker en Marskramer blijven los van elkaar bestaan. ‘Online formule managers waken over de online positionering van de winkelformules, het online assortiment en de aansluiting met het fysieke netwerk van meer dan 1.800 winkels in Nederland’, aldus Blokker.

E-commerce professionals
De (door)ontwikkeling van webwinkels, de online marketing en sales-activiteiten worden voortaan echter centraal aangestuurd vanuit het kantoor van Nextail in Amsterdam (Bullewijk), dat aanstaande maandag officieel wordt geopend. Blokker nam tientallen e-commerce professionals aan om Nextail handen en voeten te geven.

‘Met de bundeling van online kennis en kunde binnen één organisatie en het realiseren van schaalvoordelen verwacht het concern veel meer terug te krijgen op de investeringen in e-commerce én de volmaakte vervlechting tussen online en offline retail te realiseren’, verklaart Blokker Holding vandaag.  

Antoine Brouwer
Nextail, een samentrekking van de begrippen next en long tail, wordt geleid door directeur omnichannel Antoine Brouwer, die afgelopen voorjaar begon bij Blokker Holding. Hij werkte daarvoor in een soortgelijke functie bij Media Markt en Saturn en eerder onder andere voor T-Mobile en UPC. Aan Emerce laat Brouwer weten dat de verschillende webshops van Blokker gaan draaien op hetzelfde platform: IBM WebSphere Commerce. Er komen mobiele optimalisaties aan en op termijn wil Blokker vanuit de winkels gaan leveren, bij voldoende belangstelling zelfs binnen een uur. De huidige magazijnen worden overigens niet gecentraliseerd.

Webambities
Met de opening van Nextail zet de Blokker Holding, afgelopen jaar goed voor 70 miljoen euro online omzet, zijn webambities kracht bij; voor 2017 streeft het concern naar 300 miljoen euro aan inkomsten uit internetverkoop. De groei moet komen van bestaande webwinkels, nieuwe shops voor eigen formules en overnames.

Blokker, Leen Bakker en Xenos
Twee maanden geleden sloot Blokker voor de gelijknamige keten een overeenkomst met PostNL. Webshoppers kunnen ook orders bij andere online retailers afhalen in de pilot-winkels van Blokker, waar personeel rondloopt met tablets. Vorige maand werd als gevolg van een algehele herpostionering de website van Leen Bakker vernieuwd en deze week schreef Twinkle dat een volwaardige webwinkel voor Xenos in aanbouw is. Acquisities zijn nog niet gemeld.