Xenos treft de voorbereidingen voor de opening van een webwinkel. De keten van de Blokker Holding hoopt eind januari te beginnen met de online verkoop van een breed assortiment. ‘We starten met non-food’, aldus algemeen directeur Hugo de Bie.
De Blokker Holding kondigde de opening van een webshop voor Xenos begin dit jaar aan in een bericht over de online groei. De nummer 17 in de laatste Twinkle100 communiceerde een webomzet van 79 miljoen euro in 2013. Voor 2017 streeft het concern naar 300 miljoen euro aan online inkomsten. De groei moet komen van bestaande webwinkels, nieuwe shops voor eigen formules en overnames.
Fulfilment
Tot de tweede categorie behoort de webwinkel van Xenos, die eind januari open moet gaan. Grosso modo komt daarin hetzelfde te koop als in de ruim 180 filialen van de keten, te beginnen met non-food. De producten worden verstuurd vanuit een eigen e-fulfilmentcentrum in Waalwijk, waar de werkmaatschappij Xenos is gevestigd. ‘Het is zeker de bedoeling dat klanten hun online orders straks ook in de winkels kunnen ophalen en retourneren’, aldus De Bie. Click & collect orders zullen in Waalwijk worden klaargemaakt.
Posters, kleding en kaarten
E-commerce is niet helemaal niet voor Xenos; op Xenos.nl is al enige tijd een link naar een posterwebshop te vinden. Onlangs startte de keten met andere derde partijen met de online verkoop van gedrukte kleding en een wenskaartenservice.
Lees ook:
- Leen Bakker vernieuwt logo, winkels en webwinkel (24 september 2014)
- Blokker-winkel wordt afhaalpunt van PostNL (14 augustus 2014)
Prima plan. Ik ben wel benieuwd of en hoe men de kannibalisatie van de fysieke winkels meerekent. Geen reden om deze strategie te wijzigen trouwens, maar het spanningsveld wordt wel opgebouwd. Dat is niet erg, als er maar oog voor is en het zal een effect hebben op de fysieke uitbouw. Maar de groei ligt online, dus zondermeer de juiste keuze. Succes!