Twinkle | Digital Commerce

Nordstrom verkoopt direct via Instagram

2017-05-27
180101
  • 1:22

Nordstrom heeft een manier gevonden om zijn klanten via Instagram te laten kopen. Een samenwerking met marketingbureau Curalate maakt een directe link tussen het sociale medium en productpagina’s mogelijk.


Nordstrom werkt veel met social media om de betrokkenheid van klanten te verhogen. Omdat retailers op Instagram geen links kunnen maken naar hun website, reageerde Nordstrom bij elke foto op elke vraag over een product met de artikelcode voor op Nordstrom.com. Dit kost het bedrijf echter teveel tijd, omdat de retailer per dag ongeveer dertigduizend reacties krijgt.

Integratie
Daarnaast integreerde Nordstrom Instagram in juli in zijn eigen website in de vorm van een pagina vol producten die het bedrijf op het sociale netwerk heeft staan. Bryan Galipeau, social media directeur van Nordstrom, noemt dit volgens Internet Retailer ook onhandig, omdat klanten daarvoor Instagram moeten verlaten. Zij moeten hun gewenste product vervolgens zoeken binnen Nordstrom’s pagina.

Directe link
Via Curalate’s Link2Buy is er een direct link tussen een Instagram-post en de bijbehorende productpagina. Zo kunnen fans direct kopen. Ook kunnen zij een artikel opslaan in hun ‘My Likes’-lijst op Instagram.

Shoppable Vogue
Een soortgelijke oplossing was eerder al doorgevoerd door het modemagazine Vogue, dat lezers laat kopen vanuit Vogue’s Instagram-account. Consumenten dienen zich voor de koopoptie echter eerst aan te melden bij LiketoKnow.it, het bedrijf dat de dienst mogelijk maakt. Daarna kunnen zij de musthaves op Vogue’s pagina ‘hearten’ om een link gemaild te krijgen naar de site waar het betreffende product online te koop is. Nordstrom’s service lijkt een wat directere oplossing te zijn.

Lees ook:
- Instagram biedt bedrijven inzicht in eigen advertenties (22-8-2014)