Twinkle | Digital Commerce

Hoe belangrijk zijn keurmerken voor consumenten bij veilig online shoppen?

2023-04-05
1120630
  • 1:44

Online winkelen blijft razend populair. 97% van de Nederlanders van 15 jaar of ouder heeft vorig jaar een online aankoop gedaan. Natuurlijk is het dan belangrijk dat webshops veilig zijn.Volgens de politie is het aantal aangiften over malafide websites in 2022 licht gedaald, maar de schade per gedupeerde verdubbelde. Hoe kun je consumenten laten weten dat ze bij jouw webwinkel aan het juiste adres zijn?

Consumenten letten op allerlei zaken als ze een online aankoop gaan doen. Denk aan reviews (43%), de bekendheid van de webwinkel (54%) en de aanwezigheid van verschillende betaalmethoden (60%). Daarnaast geeft 67% van de consumenten aan dat ze letten op keurmerken tijdens het online winkelen.Welke zijn er, en welke zijn het meest bekend?

Onderzoek Consumentenbond

In Nederland bestaan er 5 grotere keurmerken voor webwinkels. Volgens onafhankelijk onderzoek van de Consumentenbond is Thuiswinkel Waarborg met stip het meest bekend, gevolgd door Webshop Keurmerk, WebwinkelKeur, Trusted Shops en Qshops Keurmerk.

*Bron: Consumentenbond

Naam en logo bekendheid keurmerken

Volgens onderzoek van Motivaction is de naam Thuiswinkel Waarborg met 75% bij de consument het meest bekend en wordt als het meest betrouwbaar ervaren (meer dan driekwart van de consumenten ervaart het Thuiswinkel Waarborg logo als betrouwbaar). Keurmerken die volgen zijn respectievelijk Trusted Shops, WebwinkelKeur, Webshop Keurmerk en Qshops Keurmerk.

*Bron: rapport online keurmerken Motivaction

Het logo van Thuiswinkel Waarborg is nog bekender onder consumenten. Maar liefst 92% van de consumenten herkent Thuiswinkel Waarborg volgens Motivaction, en dit blijkt al jaren zo.

*Bron: rapport online keurmerken Motivaction

Verder blijkt uit dit onderzoek dat 61% van de consumenten een webwinkel betrouwbaarder vindt als deze het Thuiswinkel Waarborg logo voert. En meer dan de helft van consumenten (54%) is eerder geneigd om iets te kopen bij een webshop met het Thuiswinkel Waarborg keurmerk. Een op de vijf consumenten shopt zelfs helemaal niet bij een webwinkel zonder het Thuiswinkel Waarborg keurmerk.

Rol van keurmerken bij online winkelen

Kortom, als consumenten online op zoek zijn naar veiligheid en betrouwbaarheid, blijft een webwinkelkeurmerk relevant. Zeker omdat de schade door malafide webshops steeds groter wordt. Wil jij dat consumenten weten dat ze bij jouw veilig en verantwoord kunnen winkelen? Sluit je dan aan bij Thuiswinkel.org. Neem een kijkje op www.thuiswinkel.org/webshops

Benieuwd naar alle resultaten van dit onderzoek? Download het onderzoek hier