Coolblue heeft het afgelopen jaar grote stappen gezet met zijn merk en tientallen nieuwe webwinkels geopend. De online retailer wist klanten beter te verwonderen en de omzetgroei versnelde, blikt CEO Pieter Zwart terug. Het bekender maken van het merk Coolblue staat nu hoog op de agenda.
Dat laat Zwart weten aan Twinkle. Gisteren werd Coolblue uitgroepen tot Beste Webwinkel van Nederland, net als in 2010. Op de vraag hoe de online retailer er over nog eens twee jaar voorstaat zegt mede-oprichter Zwart: ‘Dan is er veel meer gebeurd met de naamsbekendheid, hebben we er nog meer webshops bij – dit jaar openen we er honderd – en dan hebben we meer fysieke vestigingen. Bovendien zullen we dan nog beter in staat zijn de klant te plezieren.’
Coolblue als merk
Coolblue nam een paar jaar geleden het besluit om van de bedrijfsnaam ook een merknaam te maken. Vorig jaar werden daartoe achtereenvolgens een shopoverstijgende zoekfunctie en een shopoverstijgend winkelmandje geïntroduceerd. Zwart geeft nu te denken massamediaal te willen investeren in de naamsbekendheid van Coolblue.
Nieuwe producten, nieuwe collega’s
Gisteren werd bekend dat Coolblue begint met de verkoop van televisies. Ook zal het bedrijf zijn entree maken in nieuwe productgroepen buiten elektronica. Zwart noemt het een uitdaging om goede nieuwe mensen te blijven vinden voor de activiteiten in Nederland en België: ‘We hebben nu zeventig vacatures. We krijgen er iedere maand tien nieuwe collega’s bij.’
Als het zo goed gaat met de omzetgroei, wat ik graag wil geloven, waarom dan nog zoveel moeite blijven doen om de naamsbekendheid van Coolblue te vergroten?
En als je dat dan toch zo graag wilt neen je een goed reclamebureau in de hand en een heel groot budget aan marketinggeld voor grote advertenties in landelijke dagbladen (nu ze nog bestaan) en langlopende commercials op de tv.