Twinkle | Digital Commerce

Klanten Kieskeurig.nl naar Icecat voor content

2017-05-27
273233
  • 1:33

Kieskeurig gaat zijn database verrijken met informatie van Icecat, wereldwijd uitgever van productinformatie. In ruil daarvoor gaat Icecat webwinkeliers bedienen die gebruik maken van de Content Pro-diensten van Kieskeurig.


Met Content Pro mikt Kieskeurig.nl op partijen die zelf geen productinformatie willen plaatsen bij de artikelen in hun shop, info die Kieskeurig.nl wel in huis heeft. Icecat, onderdeel van Vivendo-koper iMerge, gaat die Kieskeurig-info verrijken en straks dus zelf vermarkten. Het past goed bij de huidige activiteiten van het bedrijf, dat met OpenIcecat een open catalogus met product-datasheets ontwikkelde.

'Geen pure ruil'
Icecat en Kieskeurig-eiegnaar Sanoma Media hebben afgesproken geen financiële details prijs te geven over hun samenwerkingsovereenkomst: ‘Een pure ruil is het niet’, laat Martijn Hoogeveen desgevraagd weten. De CEO van Icecat wil niet kwijt wie aan wie geld overmaakt.

Kwaliteitsniveau
Sander ten Dam, performance based director van Sanoma Media, zegt in een persbericht over de deal: ‘Door de productdata van Icecat toe te voegen aan Kieskeurig.nl, zijn we in staat meer focus te leggen op het genereren van consumentenreviews en fraudebestrijding. Door deze samenwerking zullen we het kwaliteitsniveau van onze productinformatie behouden dan wel verbeteren.'

Dynamisch opbouwen
Ten Dam maakte op De E-commerce Dagen bekend dat Sanoma Kieskeurig.nl dynamisch gaat opbouwen, waardoor bezoekers meer op maat worden bediend. Om gepersonaliseerde homepages te kunnen tonen, gaat Kieskeurig informatie gebruiken van andere sites uit de stal van uitgever Sanoma.

Google Shopping
Ten Dam zei eind april ook dat Google de vergelijkingsmarkt kapot zou kunnen maken, als ze dat zouden willen. Niet lang daarna werd Google Shopping gelanceerd in Nederland, waar webwinkeliers gratis op getoond kunnen worden. Kieskeurig-concurrent Beslist.nl, dat in oktober vorig jaar nog een prijzenoorlog aankondigde, besloot daarop voortaan ook gratis ruimte te bieden aan webwinkeliers. Kieskeurig.nl zoekt het minder in de kwantiteit en zegt zich meer te willen onderscheiden op de kwaliteit van het aanbod.