Twinkle | Digital Commerce

Beslist.nl stuurt aan op 'prijzenoorlog' cpc-tarieven

2017-11-09
309346
  • 2:41

Beslist.nl verlaagt de minimale kosten per klik voor opname op zijn vergelijkingssite van 15 naar 10 eurocent. Het bedrijf haalt uit naar concurrent Kieskeurig.nl en verwacht dat het verlaagde instaptarief een 'prijzenoorlog' tussen vergelijkingssites teweeg zal brengen.

Dat laten directeur Kees Verpalen en marketingmanager Leon Kramer weten aan Twinkle. Volgens Verpalen is de prijsverlaging een reactie op ‘signalen uit de markt’. De directeur stelt: ‘Met veel webwinkels onderhouden we nauwe contacten. Uit gesprekken die we de afgelopen maanden hebben gevoerd, kwamen steeds dezelfde geluiden naar boven drijven. De marges zijn zwaar onder druk komen te staan als gevolg van de prijsverhogingen in de cost per click die de afgelopen tijd door onze concurrent zijn doorgevoerd. Veel webwinkels wordt zo het mes op de keel gezet.’

Marges verdampen
Met ‘de concurrent’ doelt Verpalen op Kieskeurig.nl, waarmee Beslist.nl eerder dit jaar nog een samenwerking overeen kwam. De directeur stelt dat de marktleider (bereikcijfers hier) verantwoordelijk is voor een stijgende cost per click (cpc), waardoor webwinkeliers hun marge zien verdampen: ‘Het zijn vooral de kleinere webwinkels die hiervan de dupe zijn. Die hebben vaak niet de kennis en financiële middelen om de conversie verder te optimaliseren.’

Conversie
In een reactie wijst voormalig Kieskeurig-uitgever Sander ten Dam, tegenwoordig performance based director bij moederbedrijf Sanoma Digital, op de prijs-kwaliteitverhouding: ‘De prijs van een klik is bij Kieskeurig.nl gebaseerd op de kwaliteit van de lead. We weten dat uitkliks bij ons vaker tot een aankoop leiden in een webwinkel. Onderzoek bevestigt dat onze conversie hoger ligt dan die van andere sites en het is logisch dat de prijzen daarop zijn afgestemd.’

Hoge drempel
Verder wijst Ten Dam op de relatief hoge drempel die Kieskeurig.nl zou hanteren voor opname op zijn vergelijkingssite: ‘Webwinkels moeten minimaal een jaar bestaan en ze worden onderworpen aan een grondige juridische check. We verwijderen webshops als we daartoe aanleiding zien. Het aanbod van zoveel mogelijks webwinkels brengen is bij ons geen doel op zich. De consument moet bij ons terecht kunnen voor zo betrouwbaar mogelijke shops.’

Naar 10 cent per click
Beslist.nl zegt de opnamedrempel voor webwinkeliers juist te willen verlagen met een pakket aan vernieuwingen, waaronder een prijsverlaging van de cost per click. Vanaf eind deze maand kunnen webwinkeliers vanaf 10 cent per klik vermeld worden op Beslist.nl, waar ze nu nog het marktconforme bedrag van 15 cent per klik betalen. Volgens Kramer gaat het om de overgrote meerderheid van de productcategorieën, waaronder populaire als lcd-televisies en camera’s. Beslist.nl denkt het aanbod op zijn site door de prijsverlaging te kunnen vergroten, waardoor de consument meer keus kan worden geboden.

Nieuw veilingmodel
Verder gaat Beslist.nl, achter Kieskeurig.nl de tweede vergelijkingssite van Nederland in bereik, werken met een nieuw veilingmodel voor de advertentieblokken op zijn website. Bieders kunnen á la AdWords een maximumbedrag per klik aangeven. De hoogste bieders betalen niet langer hun eigen biedbedrag, maar 1 eurocent meer dan het één na hoogste bod. Volgens marketingmanager Kramer is dit een ‘veel eerlijker systeem dan wanneer je met een te hoog bedrag moet gokken om bovenaan te komen’.

Posities verkopen
Eenzelfde methodiek gaat Beslist.nl gebruiken voor de veilingposities bij de prijsvergelijker, hoewel de kliktarieven niet langer automatisch zijn gekoppeld aan die voor de advertentieblokken. Ten Dam reageert dat Kieskeurig.nl geen posities verkoopt in zijn winkelvergelijker (lees: prijsvergelijker) via een veilingmodel: ‘De goedkoopste aanbieder staat bij ons standaard bovenaan en iedereen betaalt hetzelfde. Maar dat is natuurlijk een keuze.’