Twinkle | Digital Commerce

Google Product Search nu Google Shopping

2017-05-27
282126
  • 2:12

Google introduceert vandaag officieel Google Shopping in ons land. De vergelijkingssite, nog altijd in bèta, wordt met argusogen bekeken. 'Als Google echt wil, kan het de vergelijkingsmarkt kapot maken', aldus Sander ten Dam van Kieskeurig.nl-eigenaar Sanoma.

Om te worden opgenomen in Google's vergelijker, kunnen webwinkeliers gratis een feed met producten aanleveren bij de zoekgigant. De artikelen zijn vervolgens vindbaar via de homepage van Google Shopping, of via de optie 'Shopping' aan de linkerkant van de zoekresultaten. Google-gebruikers kunnen zien hoeveel shops een product aanbieden, bij welke shops ze het kunnen kopen en wat de laagste prijs is. Ook kunnen ze het aanbod beperken door zelf selecties aan te brengen, bijvoorbeeld in prijs (voorbeeld).

'Wellicht ook op Google.nl'
Producten kunnen ook in de normale zoekresultaten opduiken, belooft Google: 'Uw producten worden in Google Shopping weergegeven en wellicht ook op Google.nl, afhankelijk van de relevantie van uw items', is de boodschap aan Nederlandse webwinkeliers.

Koppeling met AdWords
Tegen betaling kunnen webwinkeliers ervoor zorgen dat relevante productinformatie prominenter in beeld komt bij mensen die zoeken via Google. Google Shopping voorziet in een koppeling met AdWords' Productextensies, dat in de Verenigde Staten werd uitgebreid met Google Listing Ads.

Voor alle shops en shoppers
De openstelling van Google’s productvergelijker in Nederland kwam vorig jaar oktober voor het eerst in het nieuws, toen Google zelf niet wilde ingaan op geruchten. Begin dit jaar werd de komst van Google Shopping in ons land bevestigd. De vergelijker, tot voor kort ook bekend als Google Product Search, komt vanaf vandaag voor alle Nederlandse shops en shoppers beschikbaar (blog-posting).

‘Google kan markt kapot maken’
Vergelijkingssites zien de initiatieven van Google met lede ogen aan. Onduidelijk is nog hoe groot de impact van Google Shopping is op Nederlandse de e-commerce markt. Op De E-commerce Dagen zei Sander ten Dam van Kieskeurig.nl-eigenaar Sanoma: ‘Als Google echt zou willen, zouden ze de vergelijkingsmarkt kapot kunnen maken.’

Dubbelrol
Het is de dubbelrol van Google die Ten Dam zorgen baart. Hij zei in de Jaarbeurs: ‘We zijn er niet zo blij mee dat Google ook het bedrijf is dat posities in zoekmachines bepaalt. En dat ze zoekresultaten van Google Shopping laten zien met een afbeelding bijvoorbeeld. Dat willen wij ook wel, maar daar beginnen ze niet aan. De vraag is natuurlijk in hoeverre Google dit verder wil doorzetten én hoe mededingingsautoriteiten ermee omspringen.’

Tentakels
De tentakels van Google reiken steeds verder, ook tot ongenoegen van e-commerce bedrijven in kleding en reizen. Dit is het gevolg van respectievelijk de opening van Google’s eigen fashion portal Boutiques.com en Google’s overname van ITA Travel Software, leverancier van vluchtdata.

Webwinkeliers vrezen dominantie
Thuiswinkel.org concludeerde nog voor deze ontwikkelingen al dat Nederlandse webwinkeliers vrezen voor de dominantie van het bedrijf.